خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

  • پنجشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۷۱

 پنج‌شنبه 10 اردیبهشت 1371| 26 شوال 1412 /30 آوریل 1992

 

ساعت هفت صبح برای دیدن نمایشگاه سنگ و ماشین و ابزار معادن سنگ و سنگ‌بری به نمایشگاه بین‌المللی رفتیم؛ جالب بود. هم برای صادرات و هم مصارف داخلی رونق گرفته است. استفاده از معادن، برخلاف گذشته که با انفجار بهره‌برداری می‌شده و مقدار زیادی از معادن با ارزش تلف می‌شده، شکل علمی و صحیح به خود گرفته است. صنعتگران و معدنکاران هم از سیاست‌های دولت و وزارت معادن و فلزات راضی بودند.

به دفترم رفتم. [آقای محمود حجتی]، استاندار سیستان و بلوچستان و معاونان برای توضیح تهیه مقدمات شروع کار بندر آزاد چابهار آمدند. قرار شد با تصویب مقررات لازم، کار شروع شود.

آقای [مرتضی] مقتدایی، [رئیس دیوان‌عالی‌کشور] آمد. گزارش کار دیوان‌عالی کشور را داد و از سیاست دولت و سازندگی وسیع کشور تشکر کرد. اظهارات خودش را دربارة دیه قتل که منجر به اعتراض رانندگان و پس‌گرفتن اظهاراتش شد، توجیه نمود و برای کارها، از جمله محاکمات [قاچاق] مواد مخدر و اصفهان کمک خواست.

آقای [عبدالله] نوری، [وزیر کشور] آمد. از تهاجمی که علیه [آقای سید محمد خاتمی]، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شروع شده است، اظهار نگرانی کرد و برای احتمال شروع فشار نمایندگان جدید علیه استانداران و فرمانداران مخالف خط خود چاره‌جویی نمود. راجع به انتخابات و احتمال دخالت [آقای غلامحسین کرباسچی]، شهردار تهران در انتخابات گذشته مذاکره شد. آقای [علی اکبر] ناطق نوری آمد. راجع به مرحله دوم انتخابات، ریاست مجلس و مسائل اختلافی مذاکره شد؛ خودش را برای ریاست مجلس آماده می‌کند؛ نظر رهبری هم موافق است.

تا ساعت چهار بعد از ظهر کارها را انجام دادم. تلویزیون سیان ان، مرتب اخبار و تصاویر شورش سیاه‌پوستان در شهر لس‌آنجلس را گزارش می‌کند.[1] عصر با ماشین به سد لتیان رفتیم. شب فاطی و فائزه هم آمدند. عفت آخر شب آمد. هوا خوب است و آب فراوان که دارند تخلیه می‌کنند.

 

 

[1] - این شورش در اعتراض به ضرب و شتم رادنی کینگ، یک راننده سیاه‌پوست، از روز پنج شنبه (10 اردیبهشت 1371)، از محله داون تاون در جنوب لس‌آنجلس آغاز شد و سه روز ادامه داشت. در این شورش که یکی از بزرگترین شورش‌های داخلی آمریکا بود، 46 نفر کشته و 2116 نفر زخمی شدند. تنها در شهر لس‌آنجلس 5273 موسسه به کلی در آتش سوخت. دولت آمریکا برای سرکوب شورش، تعداد 12900 پلیس را به کار گرفت و 9400 نفر از شورشیان را بازداشت کرد. در این شورش 550 میلیون دلار خسارت به بار آمد. جالب است که این‌روزها هم مسأله قتل یک سیاه‌پوست در ایالت میسوری آمریکا مورد توجه رسانه‌هاست. حدود ده روز است که تظاهرات وسیع سیاه‌پوست‌ها ادامه یافته، سیاه‌پوست دیگری با پلیس کشته شده و نهایتاً نیروی ارتش به کمک پلیس آمده است.