خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

  • سه شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۷۱

 

سه‌شنبه 25 اسفند 1371/ 22 رمضان 1413 / 16 مارس 1993

 

ساعت هفت و نیم صبح به محل کارخانه جدیدالاحداث صنایع الکترونیکی در لویزان رفتم. مهندس ریاضی و مهندس محمودی، دربارة این کارخانه و صنایع الکترونیک ساصد گزارش دادند. یک فیلم نسبتاً جالب دیدیم. از بخش‌های مختلف بازدید کردیم. ورقه‌هایی با طراحی و عملیات برای قطعات نیمه هادی‌ها می‌سازند. ارزش افزوده خوبی دارد. نمونه‌هایی از مصنوعات الکترونیکی‌شان را هم ارائه دادند. مصاحبه‌ای کردم و صحبت کوتاهی برای کارکنان نمودم و به دفتر برگشتم.

آقایان [محسن] نوربخش، [وزیر امور اقتصادی و دارایی]، [مسعود روغنی] زنجانی و [رضا] امراللهی، [رئیس سازمان انرژی اتمی] برای ارز نیروگاه هسته‌ای آمدند که قرار است از چین بگیریم. قرار شد اگر محل آن را شورای عالی امنیت ملی تأیید کرد، در سال 1372 از محل نیروگاه‌های فسیلی در برنامه، ارز داده شود. سپس با حضور آقایان [سید هادی] طباطبایی، [محمدحسین] عادلی، [رییس‌کل بانک مرکزی]، [مسعود روغنی] زنجانی، [رئیس سازمان برنا مه و بودجه] و آقای [محسن] نوربخش، [وزیر امور اقتصادی و دارایی]، ذیحساب اعتبارات طرح نیشکر را داشتیم. حدود یکصد میلیارد تومان کسر اعتبار دارند. قرار شد به همین اندازه طرح کوچک‌تر شود؛ یا با حذف بخش کاغذسازی و یا با حذف دو واحد از هفت واحد.

عصر سفیرمان در آلمان آمد. مشکل بدهی‌های معوق و فشارهای تبلیغاتی غرب را گفت و علاج خواست. جلسه شورای تبصره 55 را داشتیم. این تبصره مربوط به یک‌درصد کل اعتبارات است که برای امور فرهنگی باید مصرف شود. قرار شد دبیرخانه آن در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد و پیشنهادهای رسیده را پس از اظهار نظر به شورا بیاورند.

تا افطار کارها را انجام دادم. افطار پاسداران حفاظت و خانواده‌هایشان میهمانم بودند. بعد از افطار برایشان صحبت کوتاهی کردم و از ابزار حفاظتی که پاسداران تهیه کرده بودند، بازدید نمودم. به خانه آمدم.