خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

  • سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۷۱

سه‌شنبه 18 اسفند 1371/ 15 رمضان 1413 / 9 مارس 1993

 

برای بازدید از آسایشگاه معلولین کهریزک، از خانه همراه عفت، به سعدآباد رفتیم و با هلی‌کوپتر پرواز کردیم. آقای قمی، مدیر آسایشگاه توضیحات داد. جمعی از مردم روستاهای اطراف هم اجتماع کرده بودند. فاتحه‌ای سر مزار دکتر حکیم زاده بنیانگذار مرکز خواندیم. از کارگاه‌ها، استراحتگاه‌ها و بخش‌های مختلف بازدید کردیم؛ کهریزک حدود هزار نفر مددجو دارد و خوب اداره می‌شوند؛ بیشتر زن هستند. جمعی از زنان تهران هم داوطلبانه برای کمک آمده بودند. افراد زمین‌گیر را حمام و تمیز می‌کنند؛ تحت تأثیر روحیه‌شان قرار گرفتم.

معلولان خیلی راضی بودند. در جلسه توجیهی، خانم رئیس هیأت مدیره خیرمقدم گفت و آقای قمی توضیح داد. هیأت امناء را دوستان و همکاران قبل از انقلابم تشکیل می‌دهند. با کمک‌های مردمی اداره می‌کنند. مصاحبه‌ای انجام دادم. در جمع

پرسنل سخنرانی و آنها را تشویق کردم.[1]

ساعت یازده به دفتر برگشتیم. ظهر محسن آمد و گزارش بررسی سانحه هوایی را داد. خواست که به نهاجا [= نیروی هوایی ارتش] بگویم، همکاری بهتری داشته باشد. عصر شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه داشت. خط‌مشی آموزشی و همچنین استفاده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مساجد برای امور فرهنگی تصویب شد.

افطار با وزیران و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، میهمان مجلس بودیم. بعد از نماز جماعت و افطار، به مراجعات فراوان نمایندگان، جواب دادم. به دفتر و سپس خانه مراجعت کردم.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «من با آشنایی که با قرآن دارم، عمل شما را عملی صالح می‌بینم و شما هم در دنیا و هم در آخرت، صالحین هستید. انسان در چنین مراکزی حالت دوگانه پیدا می‌کند، از یک طرف با دیدن افراد معلول و گرفتار و عقب مانده متأثر می‌شود و از طرف دیگر با دیدن روحیات ایثار و فداکاری و انسان‌دوستانه شاداب می‌شود. خوشبختانه آنچه که ما امروز در میان مددجویان و مددکاران شاهد بودیم، صحنه‌های رضایت‌بخش و امیدوارکننده‌ای است. کلیه افرادی که دارای امکانات و سلامت هستند، در ایجاد مراکزی برای نگه‌داری نیازمندان و سالمندان سهیم باشند. دولت تلاش خواهد کرد تا عوامل معلولیت را کم کند. اگر این آمار درست باشد که ده درصد از مردم جهان دچار معلولیت هستند. ما در ایران شش میلیون معلول داریم که دو تا سه درصد از این رقم معلولیت‌های عمده هستند. افراد خیر برای تأسیس این مراکز به کمک دولت بیایند تا در سراسر کشور چنین مراکزی وجود داشته باشد.» رجوع کنید ← کتاب «هاشمی‌رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1371»، دفترنشر معارف‌انقلاب، 1393