خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

  • دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۷۱

 

دوشنبه 17 اسفند 1371/ 14 رمضان 1413 / 8 مارس 1993

 

دیشب و امروز باران زیادی آمد. در بیشتر نقاط کشور بارندگی داشتیم. [آقای سعید عثمان]، وزیر امورخارجه و [آقای مسلم موسی]، وزیر امور دینی کومور آمدند و نامه [آقای سیدمحمدجوهر]، رییس‌جمهورشان را آوردند؛ کمک می‌خواهند.

[آقای عبدالحسن مقتدایی]، نماینده آبادان آمد. برای امور عمرانی استمداد کرد و گزارشی از وضع منطقه داد. نمایندگان میاندوآب آمدند. گزارش وضع را دادند و از اینکه وضع‌شان از شهرهای کردنشین مجاور بدتر است، گله دارند. می‌خواهند بیشتر به آنها برسیم؛ مخصوصاً در زمینه صنایع تبدیلی و مراکز آموزش عالی.

[آقای سیدحسین هاشمی]، نماینده میانه آمد. خواسته‌های زیادی دارد؛ به‌خصوص کارخانه نورد فولاد. [آقای محمود آستانه]، نماینده سربند و شازند آمد. گزارش منطقه را داد و گفت به خاطر اجرای طرح‌های مهم پتروشیمی و پالایشگاه، وضع مردم منطقه خوب شده است. در مورد فروش کارخانه‌ها ملاحظاتی ارائه کرد.

آقای [رضا] امراللهی، [رئیس سازمان انرژی اتمی] آمد. برای دادن ارز خرید نیروگاه هسته‌ای از چین اصرار نمود؛ گفتم اولویت را به تکمیل نیروگاه بوشهر بدهند. عصر آقای [محسن] نوربخش، [وزیر امور اقتصادی و دارایی] آمد. در مورد سختگیری در خصوص فراریانی که به داخل برمی‌گردند و پول‌هایی از آنها در مورد اموال تحت سرپرستی آنها از خمس گرفته می‌شود، چاره‌جویی کرد.

شورای اقتصاد جلسه داشت. خط مشی پولی برنامه دوم تکمیل شد و قیمت تضمینی محصولات کشاورزی و سوبسید [= یارانه] چای و تعدیل نرخ پیمانکاری به تصویب رسید. ساعت نُه و نیم شب به خانه آمدم.