خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

  • چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۷۱

چهارشنبه 12 اسفند 1371/ 9 رمضان 1413 / 3 مارس 1993

 

آقای [محسن] رفیق‌دوست آمد. برای نیازهای ارزی جانبازان و ویلچرها استمداد کرد. آقای [محمد] سعیدی‌کیا آمد. از حمایت من در جریان استیضاح تشکر کرد. آقای حلاجیان طرح تعمیر خانه را آورد.

آقای [حمید] میرزاده، [معاون اجرایی رییس‌جمهور] آمد. گزارش برنامه فروش زمین در کیش را ارائه داد. اجازه هزینه کردن پانصد میلیون تومان در بوشهر را گرفت.

[آقای غلامرضا آقازاده]، وزیر نفت آمد. گزارش گاز و تولید را داد و اجازه گرفت برنامه گازرسانی را توسعه دهد. قرار شد شرکت سازه‌های دریایی با صنایع سنگین را به زودی به نتیجه برسانند و سعی شود تأسیسات نفتی و گازی در دریا را در داخل بسازیم.

آقایان [شهریار] پرهیزگار، [احمد] ابوالقاسمی، [محمدرضا] خرمیان و [کریم] منصوری که در مسابقات بین‌المللی قرائت و حفظ قرآن اول و دوم شده‌اند، آمدند.[1] توضیحات دادند و قرآن خواندند. تشویقشان کردم[2] و جایزه دادم. فاطی برای کارهای امدادی به دیالیزی‌ها آمد.

عصر هیأت دولت جلسه داشت. بحث تعرفه‌های جدید بر واردات برای حمایت از تولیدات داخلی در دستور بود. افطار نمایندگان مجلس میهمانم بودند. بعد از نماز جماعت و افطار، نمایندگان مراجعات فراوان برای عمران حوزه‌های انتخابیه داشتند. به خانه آمدم. باران خفیفی می‌بارد.

 

 

[1] - آقایان شهریار پرهیزگار، نفر اول حفظ کل قرآن در مسابقات عربستان سعودی، احمد ابوالقاسمی، نفر اول حفظ قرائت قرآن در مسابقات مالزی، محمدرضا خرمیان، نفر اول حفظ قرائت قرآن در مسابقات هندوستان و [کریم] منصوری، نفر دوم قرائت قرآن در عربستان سعودی بودند.

[2] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «شما جوانان حافظ و قاری قرآن کریم، سمبل توده مردم مسلمان و پیکره جامعه هستید و از اینکه جامعه ما چنین جوانانی را تربیت کرده است، خداوند را شاکریم. حفظ و قرائت قرآن با لحنی خوش، یکی از نعمت‌های بزرگ الهی است. تلفیق صورت زیبا با ذوق و سلیقه و استفاده شایسته از آن عنایات خاصه خداوند است و شما باید به خاطر این توفیق بزرگ خداوند را شکرگزار باشید. بدون شک قرآن بهترین متن موجود در روی زمین است و این کتاب بی‌نقص و دست نخورده، حجت خدا و وسیله اتصال خالق و مخلوق و مشعل هدایت به‌نور و علم و روح بخش جان انسان‌هاست. در دوران ستم‌شاهی یکی از عوامل مؤثر تقویت روحیه مبارزان مسلمان در زندان، حفظ و قرائت قرآن بود. شما جوانان سعی کنید، ضمن تقویت رابطه خود با خداوند روز به روز با معانی و معنویت قرآن آشنا و مأنوس‌تر شوید، زیرا الفاظ بدون معنی و معنویت موجب خسران و زیان است.» رجوع کنید ← کتاب «هاشمی‌رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1371»، دفترنشر معارف‌انقلاب، 1393