خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

  • شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۷۱

 

 شنبه 5 اردیبهشت 1371 |21 شوال 1412 / /25 آوریل 1992

 

مهندس [اکبر] ترکان، [وزیر دفاع] و دو نفر از کارشناسان اقتصادی سازمان برنامه و بودجه آمدند. با توجه به احتمالات نظام نوین جهانی و مسائل نفت، تحلیل‌های ناقصی ارائه دادند. پیشنهاد داشتند در این شرایط، برنامه پنج‌ساله دوم تدوین نشود که نپذیرفتم؛ استدلال‌ها را ناقص دیدم.

آقای [سیدکمال] خرازی، [نماینده دائم ایران در سازمان ملل] برای گزارش اوضاع بین‌المللی آمد. دربارة گروگان‌های آلمانی و مطالبات ما از آمریکا صحبت شد. از وزارت اطلاعات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص عدم توجه به خبرنگاران خارجی انتقاد داشت.

آقای [علی] دانش [منفرد]، استاندار فارس آمد. از تفرش و آشتیان برای مجلس چهارم انتخاب شده است. پیشنهادهایی در مورد استاندار آینده فارس داشت و از آقایان [رسول] منتجب‌نیا و [قاسم] شعله سعدی، [نمایندگان شیراز] انتقاد کرد.

بعد از نماز و ناهار، برای استقبال آقای [لئونید] کراوچوک، رییس‌جمهور اوکراین به فرودگاه [مهرآباد] رفتیم. ساعت دو بعد از ظهر رسیدند. سان و مصاحبه[1] انجام گرفت. به سوی سعدآباد حرکت کردیم. در راه سئوالات زیادی دربارة اوضاع اوکراین نمودم؛ خوب و مفصل جواب می‌داد. مدعی است قسمت اعظم تولیدات و صنایع حسّاس و مهم سنگین و نادر و نظامی و فضایی و تولیدات کشاورزی شوروی سابق در اوکراین است. از تورم شدید در کشورش گفت که در مواردی خیلی بالاست و از شکل اسکناس و نقدینگی که هنوز به روبل [= واحد پول روسیه] وابسته‌اند و برنامه طراحی و چاپ اسکناس و اُفت 25 درصدی تولیدات و خامی در امور اداره کشور و مشکلات فراوان اختلاف با روسیه مطالبی بیان کرد.

عصر شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت. مسأله افغانستان در دستور بود. خبر رسید که مجاهدان کابل را تصرف کرده‌اند؛ احمدشاه مسعود جلو است و وضع تاجیک‌ها بهتر است؛ قرار شد کمک کنیم. در مورد جزیره ابوموسی، قرار شد کمتر سخت‌گیری کنیم.

هیأت اوکراینی آمدند. گفت تحت تأثیر معنویت مرقد امام قرار گرفته است. مقداری قبل از جلسه رسمی، دربارة مکتب مارکسیسم و لنین مذاکره کردیم. در جلسه رسمی، دربارة زمینه‌های همکاری با تبادل نفت و گاز در مقابل کالاهای آنها و همکاری فنی و علمی مذاکره کردیم؛ مثبت و دوستانه بود.

به افتخار رییس‌جمهور اوکراین در سعدآباد ضیافت شام دادم. سخنرانی کردم.[2] قبل و همراه شام، سئوالات زیادی دربارة مسائل خودشان و سایر کشورهای مشترک‌المنافع داشتم. می‌گوید با روس‌ها بر سر [شبه‌جزیره] کریمه، بدهی‌های خارجی ناوگان، اموال مشترک و... اختلاف دارند و روس‌ها زور می‌گویند.

 

[1] - رجوع کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، مصاحبه‌های سال 1371»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1393

 

[2] - آقای هاشمی در بخشی از سخنرانی سر میز شام گفت: «جهان در دهه پایانی قرن بیستم، بر اثر عوامل مختلف، در مسیر تحولات و دگرگونیهای بسیار حساس، گسترده و عمیق قرار گرفته است که از جمله نتایج آن تغییر مناسبات بینالمللی و استقلال جمهوریهای شوروی سابق است. دولت جمهوری اسلامی ایران، ضمن احترام به آرای ملتها و تأکید مجدد بر اصول عدم مداخله در امور داخلی کشورها و همچنین استقلال و تمامیت ارضی آنها، همگام با تحولات، اقدامات لازمه را برای استحکام روابط با این کشورها به عمل آورده و مایل است روابط مسالمتآمیزی را با جمهوریهای مورد بحث در جهت منافع مشترک ادامه دهد. امکانات متنوع و وسیع اقتصادی دو کشور از جهات صنعتی، کشاورزی و نیز اراده سیاسی، اساس محکمی است که استمرار و تعمیق روابط دو جانبه را تضمین مینماید. مایلم خشنودی و رضایت خود را از سیر صعودی و رو به رشد روابط فیمابین جمهوری اسلامی ایران و اوکراین به اطلاع جنابعالی برسانم. رجاء واثق دارم که تحت توجهات شما و در پرتو تلاش مشترک مسئولان دو کشور در آینده شاهد همکاریهای نزدیکتر در زمینههای مختلفخواهیم بود. علاوه بر همکاریهای اقتصادی، علمی، تخصصی، فنی و دیگر زمینه‌های موجود، دو کشور می‌توانند در جهت صلح و امنیت جهانی و ثبات منطقهای در مجامع بینالمللی نیز با یکدیگر تبادل نظر و معاضدت نمایند.» رجوع کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1371»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1393