خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

  • جمعه ۴ اردیبهشت ۱۳۷۱

 

 جمعه 4 اردیبهشت 1371 | 20 شوال 1412 / 24 آوریل 1992

 

در خبرها مسأله افغانستان و نگرانی از شروع جنگ داخلی بین گروه‌های مجاهدین و احتمالاً نیروهای رژیم قبل با بعضی از گروه‌ها در صدر است؛ به نظر می‌رسد گروه [گلبدین] حکمتیار، ناسازگارترین است.[1]

اول وقت آقای [محمدرضا] نوری [شاهرودی]، سفیرمان در لیبی آمد. گزارش وضع آنها و ناراحتی‌شان و پیشرفت همکاری‌های اقتصادی را داد. خانواده نقّاش و هاشمی‌حایری از رانده‌شدگان عراقی آمدند. عقد ازدواج دختر و پسرشان را بستم. هدیه‌ای دادم و احوالپرسی و دلجویی کردم؛ هر دو از خانواده‌های مُرفه شیعه در عراق بوده‌اند که به این روز افتاده‌اند.

اخوی احمد و همسر و فرزندانش آمدند. احوال‌پرسی نمودیم و مقداری مذاکره کردیم. برای ناهار، محسن، فاطی، فائزه و بچه‌هایشان هم آمدند.

عصر آقای [علاءالدین] بروجردی اطلاع داد که در پاکستان گروه‌های هفتگانه و پاکستان، برای حکومت موقت افغانستان توافق کرده‌اند و شیعه در آنجا غایب است و سهمی ندارد؛ گفتم پیگیری کنند و خبر رسانه‌ای را به صورت مبهم بدهند و خبر مخالفت گروه‌ها را نیز عمده کنند. شب بستگان آمدند.

 

 

[1] - مجاهدین افغانستان، پس از چهارده سال درگیری با ارتش سرخ شوروی، در ۸ اردیبهشت ۱۳۷۱ کابل را فتح کردند. نیروهای شوروی از افغانستان بیرون رفتند و جنگ داخلی بین این گروه‌ها رخ داد. پس از پیروزی مجاهدین در افغانستان، برهان‌الدین ربانی، رییس‌جمهور و احمدشاه مسعود، وزیر دفاع دولت موقت شدند. احزاب جهادی افغانستان، شامل دو گروه عمده بود. گروه اول، ائتلاف هفتگانه پیشاور متشکل از مسلمانان سنی، شامل: جمعیت اسلامی افغانستان به رهبری برهان‌الدین ربانی و احمدشاه مسعود، حزب اسلامی، شاخه حکمتیار، به رهبری‌گلبدین حکمتیار، حزب اسلامی، شاخه خالص، به رهبری یونس خالص، اتحاد اسلامی افغانستان، به رهبری رسول سیاف، محاذ ملی اسلامی افغانستان، به رهبری پیر احمد گیلانی، جبهه ملی نجات افغانستان، به رهبری صبغت‌الله مجددی، حرکت انقلاب اسلامی افغانستان، به رهبری محمدنبی محمدی و گروه دوم، مشهور به به ائتلاف هشتگانه تهران، متشکل از مجاهدین شیعه که بیشتر به قوم هزاره تعلق داشتند، شامل: حزب‌الله افغان، سازمان نصر، به رهبری محمدحسین صدیقی و عبدالعلی مزاری، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افغانستان، به رهبری شیخ اکبری، شورای انقلابی اتفاق اسلامی، به رهبری سید علی بهشتی، جنبش انقلاب اسلامی، به رهبری نصرالله منصور، حرکت اسلامی افغانستان، به رهبری آصف محسنی و شیخ صادق هاشمی، اتحاد مبارزان اسلامی به رهبری مصباح ساده و حزب رعد افغانستان به رهبری عبدالجعفر نادری و اسماعیل بلخی. اغلب احزاب شیعه با تشکیل حزب وحدت اسلامی، به رهبری عبدالعلی مزاری در سال ۱۹۸۹ جذب آن شدند و پس از آن، حزب وحدت به عنوان نماینده اصلی هزاره‌های افغانستان درآمد.