خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

  • سه شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۷۱

سه‌شنبه 20 بهمن 1371/ 17 شعبان 1413 / 9 فوریه 1993

 

سفیران هند و کره شمالی برای تقدیم استوارنامه آمدند. آن‌ها را در ساختمان مرمر پذیرفتم. دکتر ولایتی برای مشورت سفر به سوریه و گزارش سفر به کویت و پاکستان برای اکو آمد. دربارة سفر دکتر [حسن] حبیبی، [معاون اول رییس‌جمهور]، به ترکیه مذاکره شد. قرار شد در روزنامه، جواب ترک‌ها در خصوص دخالت ما در ترکیه داده شود و به حضور ضدانقلاب در ترکیه اعتراض کنیم.

آقای [اکبر] ترکان، [وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح] آمد. برای سفر به امارات و نحوه مذاکره با مقامات آنجا و داشتن پیام من مشورت کرد. برای نمایشگاه می‌رود.

آقایان [محمدرضا] نعمت‌زاده، [محسن] نوربخش، [وزیر امور اقتصادی و دارایی] و [محمدحسین] عادلی، [رییس‌کل بانک مرکزی]، برای مسأله ارز صنایع آمدند. قرار شد تا آخر سال مقداری بدهیم و در سال آینده، با تسهیلات بانکی جبران کنیم. آقای نوربخش، در مورد فروش نفت به آمریکا و خرید کالا از آنها صحبت کرد.

عصر برای مراسم کتاب سال به تالار وحدت رفتم. بعد از ارائه گزارش، من صحبت کردم[1] و جوایز را دادم. مبلغ زیادی از طرف وزارت ارشاد به عنوان جایزه

اختصاص داده شده است: پنجاه سکه بهار آزادی برای هر کتاب.

شب شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه داشت. تأسیس دانشکده جهانگردی در تهران و خطی مشی آموزش عالی و تحقیقات در برنامه دوم تصویب شد. دیر وقت به خانه رفتم. عفت هم ساعت دوازده شب رسید. او در مشهد بود.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «جامعه از طریق انسان‌هایی که منشاء علم و نورانیت هستند، اعتلا پیدا می‌کند. اصولاً دستاوردهای فکری انسان‌هاست که اوج ثمردهی شجرة بشریت می‌باشد. ارزش انسان‌هایی که می‌فهمند و می‌فهمانند و انسان‌هایی که فقط می‌فهمند، یکسان نیست. خاصیت اساسی علم و دانش، تنها بخشی از خاصیت علم و دانش است. یکی از مهم‌ترین راه‌های انتقال نورانیت و آگاهی به جامعه، تألیف، ترجمه و تحقیقاتی است که مکتوب شود و در اختیار مردم قرار گیرد که در این راه، ناشرین نقش به سزایی دارند.» رجوع کنید ← کتاب «هاشمی‌رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1371»، دفترنشر معارف‌انقلاب، 1393