خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

  • شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۷۱

 

شنبه 10 بهمن 1371/ 7 شعبان 1413 / / 30 ژانویه 1993

 

مسئولان آموزش کودکان عقب افتاده آمدند. دکتر [غلامعلی] افروز، گزارش خوبی از آمار و مشکلات و راه‌های پیشگیری و کمک را داد. تشویقشان کردم و وعده کمک دادم.

آقای [احمد] جلالی آمد. پیشنهاد جذب نخبگان ایرانی موجود در خارج، منجمله دکتر [علی] جوان[1] برای صنعت لیزر را داد. به آقای میرزاده گفتم پیگیری کند. آقای [حمید] میرزاده، [معاون اجرایی رییس‌جمهور] برای امور بازسازی، کیش، کمک به دانشگاه‌ها و جزیره فارور آمد. گفتم با توجه به عدم استقبال سازمان زندان‌ها از تحویل معتادان، [جهت استقرار در جزیره فارور] منصرف شوند.

شورای مرکزی ستاد نماز جمعه تهران آمدند. برای ساخت سقف میدان چمن دانشگاه که اخیراً بر اثر برف فروریخته است، کمک خواستند. از عدم جذابیت خطبه‌های دیگر ائمه جمعه گله داشتند. عصر دکتر [حسن] حبیبی، [معاون اول رییس‌جمهور] آمد. نظر شورای نگهبان در مورد اضافات مجلس در خصوص اعتبارات تکلیفی بانکی را گفت؛ خوب است.

جلسه‌ای با محافظانم دربارة اختلافاتشان و احتمال تعویض فرماندهی داشتم. مشکلاتشان را گفتند. رأی مخفی گرفتیم. با اکثریت سه چهارم، با باقی‌ماندن آقای اقبالی‌پور موافقت داشتند.

شب شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت. آقای [عبدالله] نوری، وزیرکشور از عدم برنامه‌ریزی درست وزارت امورخارجه برای سفر ایشان به ترکیه گله داشت. در این جلسه، فروش سلاح به سوریه و همچنین طرح کیفیت مقابله با توطئه‌های استکباری تصویب شد.

 

[1] - دکتر علی جوان، فیزیکدان و مخترع ایرانی است. وی اولین لیزر گازی دنیا را که ترکیبی از دو گاز هلیوم و نئون است، اختراع کرد. این لیزر، از نوع لیزرهای بی خطر به حساب می‌آید، رنگ آن سرخ است و در آزمایشگاه دانشگاه‌ها برای بررسی پدیده‌هایی مانند تداخل امواج کاربرد دارد. خواندن کدهای اجناس در هنگام خرید از فروشگاهها، سی‌دی و دی وی دی، چاپگرها، شبکه‌های مخابرات کابل نوری، دستگاه‌های برش فلزات، فاصله یابی ماهواره‌ای، حفاری‌های تونل‌ها، نقشه برداری‌های زیرزمینی نظیر مترو جراحی چشم با لیزر، جداسازی ایزوتوپ‌ها، عکس‌برداری سه بُعدی و گرافیک لیزری، از تأثیرات اختراع دکتر علی جوان به شمار می‌رود.