خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

  • یکشنبه ۴ بهمن ۱۳۷۱

 

یکشنبه 4 بهمن 1371/ 1 شعبان 1413 / / 24 ژانویه 1993

 

تا ساعت نُه صبح کارهای دفتر انجام شد. آقای [جواد] منصوری، سفیرمان در پاکستان آمد. از آثار مهم سفرم به پاکستان و اثر آن در روابط و بهتر شدن نظر مردم پاکستان به ما و از استحکام دولت نواز شریف و ضعف حزب مردم و خانم [بی‌نظیر] بوتو و برنامه‌های عمرانی آنها گفت.

آقای [مصطفی] میرسلیم، [مشاور رییس‌جمهور در امور تحقیقات] آمد. گزارش سفر به آذربایجان و توصیه به همکاری در مورد موشکی و سئوالاتی نیز دربارة سیاست‌های تحقیقاتی داشت. [آقای الیز یوپارا]، وزیر انرژی ونزوئلا آمد. نامه رییس‌جمهورشان را دربارة بالا بردن قیمت نفت آورد؛ برنامه‌ای با اهرم کم‌کردن تولید نفت ارائه داده که موافقت کردم. به کشورهای دیگر عضو اوپک هم می‌رود؛

کار خوبی است. شرحی بر سیاست تبدیل و تک‌نرخی شدن ارز در ونزوئلا داد و راضی بود. سیاست‌های اقتصادی ما را ستود.

اعضای هیأت مدیره طرح نیشکر خوزستان آمدند. گزارش پیشرفت کار و اقتصادی بودن طرح را دادند. بعضی‌ها تردید دارند که در فرض شناور شدن ارز، این کار اقتصادی باشد. تأییدشان کردم.

ظهر علی و حسن، فرزندان فاطی و فائزه آمدند. مقداری شیطونی کردند و تقاضای قرص جوشان [ویتامین c] داشتند که خوشبختانه موجود بود. عصر آقای [عبدالله] نوری، وزیرکشور آمد. برای سفر به ترکیه کسب نظر کرد و در مورد فعالیت بیشتر برای گرم کردن انتخابات پیشنهادهایی داشت.

در جلسه هیأت دولت شرکت کردم. لایحه عمومی‌کردن بیمه خدمات درمانی تکمیل شد. شام میهمان آیت‌الله خامنه‌ای بودم. دربارة فروش سلاح به سوریه، مسائل شاهرود و سمنان، حزب‌الله قم، عفو عمومی، جلال‌الدین فارسی، سفر من به اصفهان، افغانستان و گرجستان، مذاکره و توافق داشتیم. در دفترم ماندم.