خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

  • یکشنبه ۶ دی ۱۳۷۱

 

-یکشنبه 6 دی 1371/ 2 رجب 1413 / / 27 دسامبر 1992

 

آقای [محسن] قرائتی و معاونان و مسئولان سراسری نهضت سوادآموزی آمدند. گزارش کار دادند و برای توسعه کار استمداد کردند. برایشان صحبت‌های تشویق‌آمیز نمودم.[1]

آقای [حمید] میرزاده، [معاون اجرایی رییس‌جمهور] برای امور بازسازی و گزارش وضع کیش آمد و گزارش سفر آیت‌الله خامنه‌ای به کیش را داد. دکتر [رضا] ملک‌زاده، [وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی] آمد و برای تنظیم قیمت دارو و درمان و بیمه‌های درمانی استمداد کرد و از پیشرفت امور در آموزش و بهداشت اظهار رضایت نمود.

آقای صدر از شورای عالی تبلیغات خارجی آمد. مطالبه بودجه بزرگی داشت که نپذیرفتم و گفتم کارهای مورد نظر، مسئول و بودجه دارد و برای موارد خاص هم با اجازه خاص می‌پردازیم.

آقای [عبدالله] نوری، وزیر کشور و آقای [رسول] زرگر، معاونش و [آقای محمود حجتی]، استاندار سیستان و بلوچستان آمدند. آقای حجتی گزارش وضع استان را داد و برای فعال شدن بندرآزاد چابهار استمداد کرد. معلوم شد در این مدت کار جدی انجام نشده، چون بودجه درستی ندارد. وضع سد پیشین و عمران سیستان را گفت.

تا شب کارها را انجام دادم. ساعت شش در جلسه هیأت دولت شرکت کردم. به خاطر بحث بودجه در مجلس و گرفتاری وزرا، جلسه را بعد از نماز مغرب و عشا گذاشته‌ایم. دربارة واردات گندم و اجازه واردات موز در مقابل صادرات مرکبات اضافی تصمیم‌گیری شد.

شب آیت‌الله خامنه‌ای میهمانم بودند. دربارة تاجیکستان، افغانستان و سفر ایشان به کیش - که خیلی هم راضی‌اند - و مسائل جزایر [ابوموسی و تنب بزرگ و کوچک] مذاکره کردیم و سیاست تأخیر در مذاکرات و خرید زمان را قبول نمودیم. سپس از استخر نهاد [ریاست‌جمهوری] بازدید شد. قرار شد ایشان هم استفاده کنند.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «نهضت سوادآموزی، هم‌اکنون در همه جامعه حضور یافته و اعتماد مردم را جلب کرده است. همزمان با تقویت آموزش و پرورش و استخدام سالانه 50 تا 60 هزار معلم در این بخش، در بودجه سال آینده، هشت میلیارد تومان نیز برای تقویت هرچه بیشتر نهضت سوادآموزی پیش‌بینی شده است. هنوز 25 درصد از مردم کشور از نعمت سواد محروم‌اند که امید داریم، با تلاش مسئولین و آموزشیاران این نهاد، طی چند سال آینده، بی‌سوادی از میان مردم ریشه‌کن شود. شما آموزشیاران، همچون مشعل‌های نورافشانی هستید که با آموزش به افراد بی‌سواد و رواج علم و فرهنگ، به جامعه خود روشنی می‌بخشید و باید توأم با سوادآموزی، اخلاق، احکام اسلامی و اطلاعات عمومی را نیز به سوادآموزان تعلیم دهید. با غنی‌تر کردن محتوای دروس این نهاد، می‌توان آموزش‌های فنی، نحوة استفاده صحیح از امکانات و بهتر زندگی کردن، شیوه رفتار صحیح زنان و مردان در خانواده، تربیت فرزندان و استفاده بهینه از امکانات کشور را به سوادآموزان آموزش داد.» رجوع کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1371»، دفترنشر معارف‌انقلاب، 1393