خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

  • جمعه ۴ دی ۱۳۷۱

 

جمعه 4 دی 1371/ 30 جمادی‌الثانی 1413 / 25 دسامبر 1992

 

تا ساعت ده و نیم صبح برای خطبه‌ها مطالعه نمودم. در خطبه‌ها به بیانیه اجلاس سران شورای همکاری خلیج‌فارس حمله کردم.[1] آن‌ها موضع امارات دربارة سه جزیره ایرانی ابوموسی و دو تنب را تأیید کرده‌اند.[2] ظهر بستگان و بچه‌ها جمع بودند و شب میهمان اخوی احمد بودند.

 

[1] - آقای هاشمی در خطبه اول، بحث پیرامون عدالت اجتماعی را ادامه داد و در آخرین فصل آن، موضوع عدالت اجتماعی و حکومت اسلامی را تشریح کرد. خطیب جمعه تهران، در خطبه دوم با اشاره به موضع‌گیری‌های سران کشورهای جنوب خلیج فارس، در ارتباط با جزایر ایرانی گفت: «این کشورها برای رسیدن به این جزایر، باید از دریای خون بگذرند و خود شما می‌دانید که ایران، از امثال شما بسیار قوی‌تر است. این کاری برخلاف انتظار و توقعی بود که سران چند کشور، چنین ادعای نادرست و نامربوطی را مطرح کنند. قبلاً هم در سطح پایین‌ترِ این کشورها، این ادعاها مطرح شده بود که ما به آن بها نمی‌دادیم، ولی اکنون فکر می‌کنیم که انگیزه‌های قدیمی و تعصب‌های زبانی و حرکت‌های ماجراجویانه و سیاست‌های جهانی، انگیزه اصلی این اقدام نادرست بوده است». رجوع کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، خطبه‌های جمعه سال 1371»، دفترنشر معارف‌انقلاب، 1393

[2] - خطبه‌های نمازجمعه تهران، انعکاس وسیعی در رسانه‌های بین‌المللی داشت. خبرگزاری فرانسه در این‌باره نوشت: «اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس‌جمهور ایران، در مقابل کشورهای عضو شورای همکاری خلیج [فارس]، با لحن شدیدتری سخن گفت و این کشورها را آگاه کرد که برای دست یافتن به جزایر ایرانی خلیج فارس، باید از دریای خون گذشت. رییس‌جمهور ایران، در جریان برگزاری مراسم نمازجمعه در دانشگاه تهران، اظهار داشت که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج [فارس]، نمی‌بایست اشتباهات صدام را که قصد داشت، رود ایرانی اروندرود را به شطالعرب مبدل کند و کویت را یکی از استان‌های عراق سازد، تکرار کنند. او کشورهای عضو این شورا را به انتخاب راه شیطان متهم کرد و گفت ایران قوی‌تر از شماست.»