خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

  • دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۷۱

دوشنبه 30 آذر 1371 / 26 جمادی‌الثانی 1413 21 دسامبر 1992

 

مسئولان برگزاری مراسم دهه فجر آمدند. آقای [احمد] جنتی گزارش داد و مذاکراتی در مورد کیفیت برگزاری مراسم انجام شد. قول کمک دادم.

نمایندگان استان مازندران آمدند. نیازها و توقعات برای عمران و مدیریت استاندار را مطرح کردند؛ راضی‌شان کردم. با آقای [محمد] مجدآرا، [نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس]، در مورد بودجه عمرانی سال 1372 گفتگو کردم.

استانداران و [آقای عبدالله نوری]، وزیرکشور و معاونان وزارت کشور آمدند. تذکرات و پیشنهادهایی برای برنامه دوم داشتند. چهار استاندار، آقایان [سیدحسین] مرعشی، [استاندار کرمان]، [اسحاق] جهانگیری، [استاندار اصفهان]، [علیرضا] تابش [استاندار کردستان] و [محمود] حجتی، [استاندار سیستان و بلوچستان] و وزیر کشور مطالبشان را مطرح کردند و از موفقیت‌های برنامه اول قدردانی نمودند. برایشان صحبت کردم.[1] در مورد سیاست‌های ارزی و مالی مقداری توضیح دادم و آمار تک‌نرخی شدن ارز را اشاره کردم.

نماز جماعت خواندیم. ناهار را با هم خوردیم. مراجعات جداگانه هم داشتند. [آقای اسحاق جهانگیری]، استاندار اصفهان، خواهان تسریع سفر به اصفهان است. استاندار آذربایجان [شرقی] راجع به خواسته‌های آذربایجانی‌ها مطالبی گفت.

ظهر عفت و اشرف و قدسی و فاطی و فائزه و مهدی و فرشته هم در دفتر بودند، با حسن و علی. عصر شورای اقتصاد تشکیل نشد. آقای [مصطفی] پورمحمدی آمد و برای برنامه‌ای اجازه گرفت. [آقای بیژن نامدار زنگنه]، وزیر نیرو برای طرح‌ها و مسأله مفقودان در حادثه هلی‌کوپتر آمد، مذاکره شد.

تا ساعت هفت و نیم کارها را انجام دادم و به خانه آمدم. باران و برف در جنوب و شمال شهر می‌بارد. گفتم برای مناسبت شب یلدا، خربزه و هندوانه خریدند.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «تبلیغات سوء دشمنان علیه ایران در مورد نقض حقوق بشر، خریدهای تسلیحاتی و ساخت سلاح‌های اتمی، ناشی از بغض و کینه آنان از پیشرفت‌های صنعتی و اقتصادی ایران است. از کارهای مهمی که از اوایل امسال آغاز شده، کاهش تعهدات ارزی کشور بدون اثرگذاری سوء بر اقتصاد کشور بوده است و امید می‌رود که این روند در آینده همچنان ادامه یابد. روند امدادرسانی به مناطق محروم کشور نیز تا رسیدن جامعه به تعادل اقتصادی ادامه خواهد یافت. دولت راه‌های دشوار را در برنامه نخست توسعه کشور پشت سر گذاشته است. پس از تنظیم بودجه سال آینده وارد بحث برنامه‌ریزی شده‌ایم و باید اولویت‌های جامعه در برنامه دوم مشخص شود و تا آن حد که زمینه‌های کار در جامعه فراهم باشد، طرح‌های عمرانی را به‌مورد اجرا خواهیم گذاشت.» رجوع کنید ← کتاب «هاشمی‌رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1371»، دفترنشر معارف‌انقلاب، 1393