خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

  • شنبه ۲۸ آذر ۱۳۷۱

شنبه 28 آذر 1371 / 24 جمادی‌الثانی 1413 / 19 دسامبر 1992

 

با استراحت طولانی دیشب، از خستگی و کسالتم کاسته شده است. ساعت هشت‌ونیم صبح به دفترم رسیدم. بخشی از کارهای مانده انجام شد. ساعت نُه و نیم ورزشکاران آمدند. دکتر [حسن] غفوری‌فرد، [رئیس سازمان تربیت بدنی] گزارش داد و من تشویق‌شان کردم.[1] جوایزی به آنها داده شد. مدال‌ها و کاپ‌هایشان را که به من هدیه کردند، به خودشان برگرداندم.

آقای [مرتضی] الویری، [دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری] آمد. راجع به مسائل مناطق آزاد و بودجه سال 1372 صحبت کردیم. از یکنواخت شدن نرخ ارز خیلی خوشحال است. دو نفر از همسران کارکنان وزارت نیرو که در هلی‌کوپتر مفقود شده در چهارمحال و بختیاری، مفقود شده‌اند، برای پیدا کردن اثری از آنها استمداد کردند؛ هنوز امیدی دارند که مردان‌شان زنده باشند. با این احتمال که در دست اشرار یا جای دیگری باشند. از شایعات استمداد می‌کنند.

آقای مسیح مهاجری، [مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی] آمد و برای چاپخانه [روزنامه جمهوری اسلامی] استمداد کرد و از آثار خوب سفر به قم اظهار خوشحالی نمود. تا عصر کارها را انجام دادم. سرشب دکتر [محمدحسین] عادلی، [رئیس بانک مرکزی] آمد. گزارش سفر به آلمان و سوییس را داد. فکر می‌کند در آلمان موفق بوده و به زودی بانکداران آلمانی برای عقد قرارداد می‌آیند. خواست که من هم تلفنی به آقای [هلموت] کهل، صدر اعظم [آلمان غربی] بکنم.

شب شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت. دربارة افغانستان و ضربه به اشرار تصمیم‌گیری شد.

 

 

 

[1] - آقای هاشمی در این دیدار، با اعطای هدایایی از تلاش ورزشکاران کشور قدردانی کرد و گفت: «ورزشکاران ما با وجود امکانات کم، با تلاش خود، توانسته‌اند در سطح جهان افتخارات بزرگی را برای جامعه کسب کنند، ولی تا رسیدن به‌حد مطلوب و ایده‌آل فاصله زیادی وجود دارد که باید با تلاش بیشتر مسئولین ورزش کشور و مساعدت دولت، این فاصله جبران شود. عمومی کردن ورزش در جامعه و وجود ورزشکاران، موجب نشاط اجتماعی و ارتقای روحیه کل جامعه می‌شود و یکی از کارهای کم‌هزینه و پرسود برای جامعه و بهترین سرگرمی برای پُرکردن اوقات فراغت مردم به‌ویژه جوانان است. خصلت‌های توکل به خدا، جوانمردی، اخلاق اسلامی و مروت، امتیاز ورزشکاران ما در مقایسه با سایر ورزشکاران جهان است و وجود این خصلت‌های پسندیده، موجب علاقه مردم به ورزشکاران و برتری آنان در میدان‌های جهانی می‌شود. رسانه‌های همگانی مخصوصاً صداوسیما به مسأله ورزش در کشور اهمیت بیشتری دهند و ابزار تشویقی بیشتری در اختیار ورزشکاران قرار داده شود. در دوران دفاع مقدس، به امر ورزش کمتر رسیدگی شد و تعدادی از مراکز ورزشی در خدمت جنگ قرار گرفتند و ورزشکاران با مشارکت در دفاع مقدس، شهدای بزرگی را تقدیم میهن اسلامی کردند. مسئولین ورزش با تلاش بیشتر، کمبودهای گذشته را جبران کنند و موجب توسعه و ارتقای ورزش کشور شوند.» رجوع کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1371»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1393