خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

  • سه شنبه ۱۷ آذر ۱۳۷۱

سه‌شنبه 17 آذر 1371 / 13 جمادی‌الثانی 1413 / 8 دسامبر 1992

 

ساعت سه بامداد خوابیده بودم و نزدیک ساعت هفت صبح بیدار شدم. تا ساعت نُه صبح کارهای مانده دیشب را انجام دادم. شرکت‌کنندگان در سمینار آموزش سنجش از راه دور آمدند. آقای [محمد] غرضی، [وزیر پُست و تلگراف و تلفن] و یکی از میهمانان خارجی گزارش دادند و من هم صحبت کوتاهی داشتم.

آقای [مهدی] حایری تهرانی و پسرش آمدند. مقداری از سوابق آشنایی و همکاری‌مان در قم مذاکره شد. برای گرفتن زمین برای توسعه دانشگاه آزاد اسلامی قلهک و توسعه مسجد آرک استمداد کرد. فهرستی از خدماتش در قم و تهران را داد. آقای گرامی یزدی به آنها ملحق شد و ضمن تمجید زیاد از سیاست‌های دولت، خواستار کمک برای تأسیس مرکز بهداشتی پیشرفته در یزد و همچنین اجازه ورود بیشتر ماشین‌های کره‌ای برای تاکسی شد.

سفیر جدیدمان در زلاندنو برای خداحافظی و گرفتن رهنمود آمد. [آقای محمدعلی نجفی]، وزیر آموزش و پرورش، همراه دانش‌آموزان پیروز در مسابقات آمدند. گزارش مسابقات را دادند. من هم تشویق‌شان کردم.[1] قرآن‌های اهدایی را امضا کردم. دختر خانم برنده در مسابقه شعر، شعرش را خواند و پسر برنده در مسابقه قرآن، قرآن تلاوت کرد.

چون دیشب کم خوابیده بودم، ساعتی خوابیدم. سپس تا ساعت هفت شب کارها را انجام دادم؛ هر چه خواندنی و امضایی داشتم، تمام شد. عفت تلفن کرد. از اینکه دیشب به خانه نرفته‌ام و دیر به او اطلاع داده‌ام، ناراحت است و قهر کرده بود و سئوالی دربارة دادن تابلوی حاوی آیه قرآن به غیر مسلمان داشت.

به آقای [حمید] میرزاده، [معاون اجرایی رییس‌جمهور]، تلفنی گفتم که رهبری هم با فروش زمین‌های جزایر موافق‌اند. برای فروش اراضی کیش اقدام کنند.

 

 

[1] - آقای هاشمی با تأکید بر برگزاری مسابقات فرهنگی هنری، به‌ویژه در مورد ارزش‌هایی که در جامعه کمتر شناخته شده‌اند و مسابقات قرآن در بین کشورهای اسلامی، اظهار داشت: «حتی باید پا را فراتر گذاشت و این مسابقات فرهنگی هنری را در بین مذاهب نیز برگزار کنیم.» ایشان، ضمن قدردانی از نفرات برگزیده مسابقات فرهنگی هنری مدارس کشور به‌ویژه خواهران برگزیده، گفت: «افرادی که در مسابقات فرهنگی هنری به‌عنوان برتر، برگزیده می‌شوند باید در جامعه از احترام بیشتری برخوردار گردند و به‌عنوان افراد با فضیلت شناخته شوند و حضور خواهران در این حرکت‌های جمعی از ارزش‌های والای جامعه اسلامی ماست و شرکت خواهران در مسابقات، در طرز تفکر و زندگی آینده آنان نیز تأثیر به‌سزایی خواهد داشت.» رجوع کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1371»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1393