خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

  • یکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۷۱

 

 

یکشنبه 15 آذر 1371/11 جمادی‌الثانی 1413 / 6 دسامبر 1992

 

ساعت هفت و نیم صبح همراه [آقای بیژن نامدار زنگنه]، وزیر نیرو که به منزل آمده بود، برای بازدید به مرکز تحقیقات و دانشکده آب و برق رفتیم. مدیران توضیحات دادند. از محل ساخت مدل‌های سازه‌های آبی و چند آزمایشگاه و فضای دانشکده بازدید کردیم. در کتابخانه برای دانشکده توضیح دادند و خواستند که دانشگاه شود.

در سالن ورزشگاه، در اجتماع دانشجویان شرکت کردیم. آقای زنگنه گزارش داد. من هم صحبت کردم و سیاست دولت دربارة آب و برق و دانشگاه‌های علمی کاربردی را توضیح دادم.[1]

به دفترم رفتیم. آقای زنگنه با من بود. دربارة طرح‌های وزرات نیرو توضیحات داد و خبر داد که تصمیم گرفته‌اند از این به بعد، کانال‌های آبرسانی مزارع را به جای کانال‌های بتونی، با سیستم لوله‌گذاری بسازند.

ظهر به دفترم رسیدم. پس از نماز با آقایان دکتر [حسن] حبیبی، [معاون اول رییس‌جمهور]، [محسن] نوربخش، [وزیر امور اقتصادی و دارایی] و [مسعود روغنی] زنجانی، [رئیس سازمان برنامه و بودجه] جلسه داشتیم. وضع کلان بودجه سال 1372 را توضیح دادند. برای کیفیت تأمین منابع و دادن خواست دستگاه‌ها تصمیم گرفتیم.

عصر در جلسه هیأت دولت شرکت کردم. بحث در بودجه بود. شب میهمان رهبری بودم. دربارة خبرهای مربوط به تخریب مسجد بابری هند توسط هندوها و جنگ بین شیعه و سنی در افغانستان که تازگی شروع شده است، مذاکره کردیم و از وزارت امور خارجه خواستیم که در هر دو مورد، برای حل مشکل تلاش کنند. توافق کردیم که در جزایر خلیج فارس، برای تشویق به حضور بیشتر در جزایر، زمین به مردم بفروشیم. دربارة قطعنامه [کمیسیون حقوق بشر] سازمان ملل، بانک سپه، بودجه، عضویت احمدآقا در شورای عالی انقلاب فرهنگی و سفر یزد و کیش من مذاکره کردیم. ایشان از استقبال با شکوه مردم و وفاداری مردم یزد، خیلی خوشحال بود.

 

[1]- در بخشی از این سخنرانی آمده است: «یکی از سیاست‌های بسیار جدی و ضروری نظام آموزشی کشور، تأمین نیروهای متخصص آموزش‌دیده و مجرب است که هم‌اکنون کمبود این نیروها، دستگاه اجرایی کشور را رنج می‌دهد. امیدوارم مسئولان و دست‌اندرکاران سایر وزارتخانه‌ها با استفاده از تجربه دانشکده‌های علمی و کاربردی، صنعت آب و برق در کنار مراکز صنعتی دانشکده‌های علمی و کاربردی تأسیس نمایند.» رجوع کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1371»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1393