خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

  • دوشنبه ۲ آذر ۱۳۷۱

دوشنبه 2 آذر 1371/ 27 جمادی‌الاول 1413 / 23 نوامبر 1992

 

آقای [اسدالله] کیان‌ارثی، نماینده فریدن اصفهان آمد. برای حوزه‌اش استمداد کرد و برای تأسیس کارخانه تبدیل سیب‌زمینی به نشاسته ارز خواست. از فشار خط راست مجلس برای برکناری عناصر چپ از دولت یا رأی ندادن به آنها در کابینه بعدی اظهار نگرانی کرد.

آقای [محمدرضا] رحیمی، نماینده سنندج آمد. برای تعویض استاندار کردستان استمداد کرد و خودش هم اظهارآمادگی برای پذیرش سمت استانداری نمود. آقای [محمود] جمالی، نماینده کاشان آمد. برای لوله‌کشی کاشان ارز خواست. طرح آماده‌سازی زمین مسکونی در کنار کاشان، بدون هزینه دولت و تأثیر آن بر ارزانی زمین و سودبخشی آن را توضیح داد. گفتم گزارشی بفرستند که اگر ابتکاری دارند، استفاده شود.

آقای [قربانعلی] درّی [نجف‌آبادی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس] آمد. پیشنهادهای کمیسیون برنامه و بودجه را برای بودجه سال 1371 ارائه داد. به جلسه مشترک نمایندگان مجلس و مسئولان اقتصادی دولت رفتم. بحث طولانی داشتیم. دربارة بودجه ارزی سال 1371 به توافق رسیدیم که فقط ارز کالاهای اساسی، دفاع و دارو در بودجه باشد و بقیه هزینه‌ها در اختیار دولت باشد که به‌صورت ریالی به مجلس ارائه دهد. این جلسه سه ساعت طول کشید. ابهاماتی را برایشان رفع کردیم. بعد از جلسه، آقای مهندس [سیدمحسن] یحیوی، رئیس کمیسیون نفت آمد و اجازه

خواست که در قانون نفت تجدید نظر شود. گفتم پیشنهادهای تغییر را بیاورد.

عصر از ساختمان کاخ مرمر[1] که برای بعضی از مراسم آماده شده است، بازدید کردم. شورای اقتصاد جلسه داشت. دربارة سیمان و کمک به واحدهای مسکونی زیر صد متر تصمیم‌گیری شد که به جای سیمان و پولاد ارزان، انشعاب آب و برق و گاز و عوارض شهرداری مجانی باشد. دربارة سیاست‌های بودجه به صورت تک نرخی شدن ارز بحث کردم.

 

[1] - کاخ مرمر یکی از کاخ‌های تاریخی تهران است که بنای آن به دستور رضا شاه پهلوی و با معماری لئون تادوسیان به سرانجام رسید.