خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

  • سه شنبه ۲۶ آبان ۱۳۷۱

سه‌شنبه 26 آبان 1371/ 21 جمادی‌الاول 1413 /17 نوامبر 1992

 

ساعت هشت صبح به دفترم رسیدم. قرار بود آقای دمیرل ساعت هشت و نیم تلفن بزند که نزد. ساعت یازده زنگ زدند که گفتم وقت دیگری باشد؛ چون هنوز کشتی از ترکیه حرکت نکرده، نخواستم صحبت شود تا یقین حاصل شود. دیشب وزیرامورخارجه ترکیه، تلفنی به دکتر [علی اکبر] ولایتی، [وزیر امورخارجه] گفته است.

پرسنل حفاظت اطلاعات سپاه آمدند. آقای [علی] سعیدی گزارش داد و من تشویق‌شان کردم؛ خواسته‌هایی داشتند. امام‌جمعه‌های دهبید [= صفاشهر] و آباده آمدند. می‌خواستند که مرکز بخش باشند و تقاضاهای دیگری هم داشتند.

آقای [عباسعلی] وکیلی، رئیس ستاد [رسیدگی به امور] آزادگان آمد. گزارش کار داد و برای بهتر شدن کار تقاضاهایی داشت. بناست تا سال آینده، ستاد منحل شود.

دکتر [حسن] حبیبی، [معاون اول رییس‌جمهور] آمد. راجع به سیاست بودجه و تک نرخی شدن ارز و مسائل جاری دیگر مذاکره کردیم.

عصر آقای [محمود] واعظی، [معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه] آمد. گزارش سفر به اُزبکستان و ترکمنستان، از پیام‌های دوستانه و نشست آقای [صفرمُراد] نیازف و موارد توسعه همکاری در دریای خزر و همکاری با روس‌ها و کم شدن نگرانی‌های آنها از برنامه صدور انقلاب ما را داد. در مورد کیفیت برخورد با آمریکا و رییس‌جمهور جدید این کشور سئوال داشت که گفتم با مدارا و بدون تشنج باشد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه داشت. موضوعات ضروری برای دستور کار را مشخص کردیم و رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تأیید شد.