خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

  • یکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۷۱

یکشنبه 24 آبان 1371 / 19 جمادی‌الاول 1413 / 15 نوامبر 1992

 

آقایان [محمدتقی] مصباح [یزدی] و [سیدابوالحسن] نواب آمدند. برای تصویب مواد درسی‌شان در شورای عالی انقلاب فرهنگی، توضیحاتی نیز دربارة مدرسه باقرالعلوم (ع) دادند. جهت رسمیت یافتن استمداد کردند؛ تشویقشان کردم.

محسن [هاشمی، رئیس دفتر بازرسی ویژه رییس‌جمهور]، همراه رئیس بانک ملی و رییس‌کارخانه شیمی کشاورز آمدند. برای رفع موانع فعال شدن طرح استمداد کردند. رئیس بانک توضیحاتی دربارة کارهای بانک داد. به محسن گفتم همراه هیأت به قزاقستان برود.

آقای سید مختار عظیمی و پسرش آمدند. در زمان سربازی در [پادگان] باغشاه سابق، همراه من به سربازی جلب شده بود. در قم پیشنماز است. احوال‌پرسی زیادی نمودم و از وضع خودش و پسرش پرسیدم. کار برای پسرش که طلبه است می‌خواهد.

آقای [مصطفی] پورمحمدی از [وزارت] اطلاعات آمد. گزارش‌هایی دربارة تحرکات عوامل ترکیه و آذربایجان در ایران داد. راجع به پ.ک.ک[1] و کردهای عراق و مبارزان ایرلندی گزارش‌هایی داشت. برای کمک به مسلمانان بوسنی و تاجیکستان اجازه گرفت.

عصر در جلسه هیأت دولت شرکت کردم. کلیات بودجه در دستور بود. دربارة تک‌نرخی شدن ارز مباحثه شد و ناتمام ماند. استانداران زنجان و مرکزی تصویب شدند.

شب میهمان رهبری بودم. بیشتر دربارة مسأله بودجه و یک‌نرخی شدن ارز مذاکره شد. دربارة پیشنهاد مصالحه با آمریکایی‌ها در دادگاه لاهه در مورد پرونده اف.ام. اس (F.M.S) صحبت کردیم که ایشان هم موافقت دارند.

 

[1] - «پ‌ک‌ک»، مخفف حزب کارگران کردستان، نام گروهی چپ‌گرا و مسلح در کردستان ترکیه است که از سال ۱۹۸۴ به عنوان سازمانی چریکی شناخته شده است و به صورت مسلحانه علیه دولت ترکیه، برای خودمختاری کردستان و حقوق فرهنگی و سیاسی کردها در ترکیه مبارزه می‌کند.