خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

  • سه شنبه ۱۲ آبان ۱۳۷۱

 

سه‌شنبه 12 آبان 1371 /7 جمادی‌الاول 1413 / 3 نوامبر 1992

 

ساعت نُه صبح دانش‌آموزان و دانشجویان ممتاز بسیجی آمدند. گزارش دادند و سرود و دکلمه‌ای اجرا کردند. من هم سخنان تشویق‌آمیزی ایراد کردم[1] و جوایز را دادم. آقای [محسن] رفیق‌دوست، [رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان] آمد. گزارشی از وضع بنیاد جانبازان داد و از دفتر رهبری گله داشت که با تهیه گزارش‌های منفی بر او فشار وارد می‌کنند و خسته‌اش کرده‌اند. برای وام بانکی استمداد نمود و در مورد سیاست‌های ارزی سئوال کرد.

آقایان [حسین] محلوجی، [وزیر معادن و فلزات] و [علی] شمس اردکانی، [مدیرعامل منطقه آزاد قشم] آمدند. گزارش پیشرفت کار در جزیره قشم را دادند و برای اعتبار بیشتر جزیره، برای تضمین به سرمایه‌گذاران استمداد کردند. گفتم فکری برای جلوگیری از قاچاق بشود.

مدیران روزنامه‌های بزرگ آمدند. از کمبود کاغذ به خاطر کسر سهمیه ارز دولتی نالیدند؛ وعده رفع کمبود را دادم. دربارة سیاست ارزی و مسائل سیاسی منطقه‌ای عراق، کردستان، ترکیه، آسیای میانه و بوسنی، توضیحاتی برایشان دادم.

عصر آقای [حمید] میرزاده، [معاون اجرایی رییس‌جمهور] آمد. برای هزینه جمع‌آوری لوله‌های پل بعثت در اروندرود پول گرفت و گفت، قرار شده است لوله‌ها را برای تأمین هزینه ساخت مصلای تهران بفروشند؛ قبول کردم.

شب شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه داشت. مشکل دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی را حل کردیم؛ تصویب شد که مدارک‌شان هم تأیید شده تلقی شود. دربارة خطر فیلم‌های ماهواره‌ها که با آنتن‌های بزرگ قابل دریافت است، بحث کردیم؛ قرار شد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طرحی برای علاج بیاورد.

 

 

[1] - آقای هاشمی با تأکید بر لزوم حضور بسیجیان در صحنه‌های سازندگی و اداره کشور گفت: «اگر نیروهای بسیجی مؤمن و انقلابی در رده‌های مدیریت و بخش‌های فرهنگی، علمی و تخصصی کشور حضور جدی نداشته باشند، انقلاب ضرر خواهد کرد. بسیج یک مجموعه جامع است که باید در همه صحنه‌ها، حافظ انقلاب اسلامی باشد. فرماندهان بسیج و دست‌اندرکاران، باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که نیروهای بسیجی با کسب تخصص‌های لازم و طی دوره‌های عالی تحصیلی، در اداره کشور و در سنگرهای علمی، فرهنگی، هنری حضور داشته باشند.» رجوع کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1371»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1393