خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

  • پنجشنبه ۲۳ مهر ۱۳۷۱

پنج‌شنبه 23 مهر 1371/17 ربیع‌الثانی 1413 / 15 اکتبر 1992

 

صبح جمعی نابینا به مناسبت روز جهانی نابینایان آمدند. قرآن و سرود اجرا کردند. شاعره‌ای نابینا، اشعار خوبی ارائه داد. دکتر [علیرضا] محمدی، [رئیس سازمان بهزیستی] توضیحات داد. برایشان صحبت ملاطفت‌آمیزی نمودم.[1]

دکتر [علی اکبر] ولایتی، [وزیر امورخارجه] و معاونان آمدند. از عملکرد وزارت امور خارجه اظهار رضایت کردم و دربارة بودجه‌شان در فرض تک نرخی شدن ارز توضیح دادم. [آقای عارفین سریگارد]، وزیر تجارت اندونزی با مهندس [محمد] غرضی، [وزیر پُست و تلگراف و تلفن] آمدند؛ روسای کمیسیون مشترک هستند. از توافق برای توسعه همکاری‌های اقتصادی، صنعتی و سیاسی اظهار رضایت کردند. من هم ضمن اظهار رضایت از سفر به اندونزی، برای توسعه همکاری‌ها تشویق‌شان کردم و از آقای سوهارتو [رییس‌جمهور اندونزی]، برای سفر به ایران دعوت کردم.

اعضای شورای عالی مجمع تقریب بین مذاهب آمدند. گزارش اقدامات‌شان را دادند و برای راه‌اندازی دانشکده فقه مذاهب اسلامی استمداد کردند؛ وعده کمک دادم. ظهر بعد از نماز و ناهار و استراحت، استخر رفتم. کارها را انجام دادم و گزارش‌ها را خواندم.

امروز در خیابان ناصرخسرو تهران، بمبی در اتاق یک مسافرخانه منفجر شده است. شخص بمب‌گذار کشته شده و دو سه نفر زخمی هستند.[2] گفتم خبرش را بدهند. فرمانده حفاظت اطلاعات سپاه اطلاع داد که در دستشویی ستاد سپاه هم انفجاری رخ داده است. از من خواست که این روزها احتیاط بیشتری بکنم؛ چون منافقین، این هفته را هفته تخریب و ایذاء اعلان کرده‌اند.

عصر با هلی‌کوپتر به محل سد لتیان رفتیم. بچه‌ها هم به تدریج آمدند. وضع آب سد بهتر از سال گذشته است. تقریباً دریاچه پُر است. دو سفر قبلی، آب خیلی کمتر بود.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «من به‌عنوان مسئول اجرایی کشور، تصمیم دارم از امکانات کشور برای رفع مشکلات و ایجاد تسهیلات برای معلولان و نابینایان استفاده کنم. دولت در برنامه‌های خود برای حمایت از معلولان و پیشگیری از معلولیت در جامعه سرمایه‌گذاری کرده است که امیدوارم این مهم با استفاده از توانایی‌های معلولان و یاری مردم و متخصصان تحقق یابد. مفهوم والا و محتوای سروده‌های روشندلان، نشانة روحیه قوی و شعور روشندلان در جامعه اسلامی ایران است. شما روشندلان نباید تصور کنید افرادی که دارای بینایی هستند و از رفاه برخوردارند در زندگی مشکلی ندارند، خوشبخت مطلق هستند. در زندگی مادی دنیا، همه انسان‌ها و طبقات، متناسب با وضع خودشان، با مشکلات و مصائب و لذایذی مواجه هستند و براساس دیدگاه اسلامی و معارف اسلامی، اگر انسان دارای ایمان باشد، باید در همه حال از خداوند راضی باشد. آنچه که برای هر انسان، مایه ارزش است، شعور و انسانیت والاست که شما روشندلان بحمدالله از آن برخوردار هستید و در طول تاریخ افرادی نظیر شما، منشاء تحولات بزرگ در جوامع بوده‌اند. ابراز محبت و برنامه‌ریزی برای آموزش معلولان در کلیه سطوح و ایجاد اشتغال و کار مناسب برای آنان، از وظایف حکومت و جامعه است. معلولان جامعه نباید احساس بطالت کنند و تصور کنند که در جامعه، شخصیت درجه دو هستند، بلکه باید بدانند که مسئولان به‌فکر آنان هستند و بنا دارند مشکلات آنان را حل کنند.» رجوع کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1371»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1393

[2] - وزیر اطلاعات در مصاحبه‌ای، این بمب‌گذاری را به دولت عراق نسبت داد و آن را نقض آتش‌بس دانست.