خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

  • سه شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۷۱

چهارشنبه 25 شهریور 1371 18 ربیع‌الاول 1413 16 سپتامبر 1992

 

برای شرکت در گردهمایی آتی سالانه فرماندهان سپاه به قصر فیروزه رفتم. بعد از مراسم نظامی و خوشامدگویی آقای [محسن] رضایی، مفصل صحبت کردم.[1]

به دفتر برگشتم. خانم دکتر [شفیقه] حبیبی، [رئیس بخش دارویی جمعیت هلال احمر] آمد. گزارش پیشرفت کار کارخانه سرنگ سازی هلال‌احمر را داد و کمک بیشتر خواست.

دکتر [محسن] نوربخش و دکتر [محمدحسین] عادلی و آقایان زرین‌قلم و دکتر [ابراهیم] شیبانی، کارشناسان [بانک مرکزی] آمدند. گزارش کار برای طرح تک نرخی شدن ارز را دادند که ناتمام است. قرار شد برای تکمیل طرح، پیگیری کنند.

دانش‌آموزان شاهد آمدند. آقای [محمدحسن] رحیمیان، [سرپرست بنیاد شهید] گزارش داد و من برای آنها صحبت کردم.[2] آقای رحیمیان خواستار اعطای پست معاونت رییس‌جمهور به سرپرست بنیاد شهید شد.

عصر دکتر ولایتی آمد و خبر ابراهیم صالح اخوان‌المسلمین را داد، مبنی بر تصمیم اعراب برای ارجاع مسأله ابوموسی به شورای امنیت [سازمان ملل] و در مورد سفر به نیویورک، برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، کسب نظر کرد.

در جلسه هیأت دولت شرکت کردم. آقای [محسن] نوربخش، خبر موافقت پنتاگون [وزارت دفاع آمریکا]، برای فروش کالا با برداشت از طلب‌های ما را داد.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «وقتی که کشورهای اطراف خودمان را که اخیراً استقلال‌شان را به دست آوردند و مسئولیت کشورشان را به عهده گرفتند، می‌بینیم و آنها را با کشور خودمان مقایسه می‌کنیم، می‌فهمیم که چه کار بزرگی در این چهارده سال انجام شده و چه معجزه تاریخی اتفاق افتاده است. آن‌ها هیچ مزاحمت از خارج یا ندارند یا خیلی کم دارند، بلکه در خیلی جهات کمک می‌شوند. ما از روز اول با بدترین ایده‌ها و شرورانه‌ترین خباثت‌هایی که برای سرکوب این انقلاب می‌شده، مواجه بودیم. هنوز هم ادامه دارد. ما خودمان می‌بینیم که در چه وضعی هستیم و بیرون از کشور هم که می‌رویم، بهتر می‌فهمیم که چه شرایطی انقلاب ما در دنیا دارد. من تازه از سفر خارج برگشته‌ام و در سه کشور مهم منطقه با مسائل زیادی آشنا شدم. ابهت و عظمت و احترام انقلاب اسلامی در مجامع جهانی به وضوح قابل لمس است. گرچه خیلی‌ها از ما خشمگین‌اند، ولی حس احترامی را که وجودشان را گرفته است، نمی‌توانند پنهان کنند. در اجلاس سران جنبش عدم تعهد در اندونزی، حرفی که جمهوری اسلامی مطرح کرد، هیچ یک از سران کشورها جرأت نمی‌کردند مطرح کنند؛ یا عقیده نداشتند و بریده بودند یا اینکه ملاحظاتی داشتند. در مسائل حساس مثل فلسطین، بوسنی هرزگوین که امروزه محور و شاخص صداقت است، مواضع، محافظه‌کارانه بود و با فشار ما مقداری تعدیل شد.» رجوع کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1371»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1393

[2] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «شما برگزیدگان دانش‌آموزان، دانشجویان و طلاب همه ارزش‌ها را در خود دارید و نمونه‌هایی از انسان‌های بزرگوار، شریف و ارجمند کشور و انقلاب اسلامی به‌شمار می‌روید. پدران شما با ایثار و فداکاری موجبات صفا و معنویت جامعه شده‌اند و شما ارزش علم را در کنار ارزش شهادت و معنویت دارید و خداوند این فرصت را به شما داده است. پیمودن راه‌های ترقی، تکامل صنعتی و پیشرفت در ابعاد دفاعی و نظامی با علم و دانش میسر است و اگر ارزش علم را با تقوی، فضیلت و معنویت توأم کنیم، جامعه با فضیلتی به‌دست می‌آید که همه عوامل را در خدمت بشریت قرار خواهد داد. فرزندان شاهد در آینده در هر مقامی که خدمت کنند در خود انگیزه‌ای دارند که آنها را به پاکی صداقت و فضیلت وامی‌دارد. سرمایه‌گذاری بر روی استعدادهای درخشان دانش‌آموزان و دانشجویان شاهد یک وظیفه شناسی به‌شمار می‌رود و ما معتقدیم که اینها به بشریت خدمت خواهند کرد.» رجوع کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1371»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1393