خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

  • سه شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۷۱

سه‌شنبه 18 فروردین 1371 | 3 شوال 1412 / 7 آوریل 1992

 

ساعت نُه و ربع صبح به دفترم رسیدم. خیابان‌ها پُر از پوسترهای انتخاباتی است. مبارزات انتخاباتی خیلی جدی است. در گزارش‌ها، حمله ایران به مقر منافقین و حملات منافقین به نمایندگی‌های ایران و انتخابات ایتالیا و انگلیس و اختلافات اوکراین و روسیه و پارلمان کنگره خلق روسیه مورد توجه است.

پیش از ظهر ملاقات کمی داشتم. آقای محمدصادق لبنانی آمد و برای خدمت به انقلاب در سمت خبرنگار [رادیو] مونت‌کارلو حمایت خواست. آقای [علی] فلاحیان، [وزیر اطلاعات] آمد. گزارش سفر به عربستان‌سعودی و مذاکره با مسئولان اطلاعاتی این کشور و مسائل انتخابات را داد. در مورد احتمال طرح استیضاح در مجلس به خاطر گزارش‌ها علیه بعضی از نمایندگان و نیز گزارش ضربه به منافقین و آثار آن، مطالبی گفت.

عصر آقای [احمد] جنتی آمد. از اینکه بعضی از رد صلاحیت شده‌ها، فشاری بر شورای نگهبان آغاز کرده‌اند و خواستار اعلان علت رد صلاحیت هستند و روزنامه سلام[1] به این موضوع دامن می‌زند، راه علاج خواست. قرار شد بررسی کنند؛ اگر مواردی قابل اعلان است، با کسب موافقت طرف اعلان کنند.

شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه داشت. موضوع درخواست بعضی از خانم‌های خواننده، برای اجرای برنامه برای خانم‌ها مطرح و قرار شد بدون اینکه جواز رسمی بدهیم، در حدود مشروع تحمل شوند.

به خانه آمدم. فاطی از سفر آلمان آمده است. گزارشی از ملاقات‌ها و مذاکرات هیأت زنان را داد و از مشکلات فراوان زنان در آلمان، از بحران خانواده و تبعیض بین زن و مرد از لحاظ حقوق و مشاغل و فساد اخلاقی و... گفت.

مهدی و آقای [محمدحسن] قدیری [ابیانه، سفیر ایران در سیدنی]، از استرالیا تلفن کردند و گفتند، بعد از پخش فیلمی از جریان خرابکاری منافقین در سفارت از تلویزیون استرالیا، جو به شدت به نفع ایران و ضرر منافقین تغییر کرده است و پلیس و دولت این کشور، به خاطر بی‌عُرضگی و کم‌کاری تحت فشارند.

 

 

[1] - روزنامه سلام در دهه 70 به مدیریت سید محمد موسوی خویینی‌ها و سردبیری عباس عبدی منتشر می‌شد و مشی انتقادی نسبت به دولت داشت. دولت سازندگی، علیرغم انتقادات تند و گزنده این روزنامه، هیچ‌گاه از این روزنامه شکایت نکرد و اقدامی برای محدودسازی آن انجام نداد. مدیران ارشد این روزنامه در بخش تحقیقات استراتژیک نهاد ریاست جمهوری شاغل بودند. روزنامه سلام در دوره دولت اصلاحات، در تابستان 1378 در پی چاپ نامه محرمانه سعید امامی، مشاور وزیر اطلاعات توقیف و تعطیل شد.