خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

  • جمعه ۱۳ شهریور ۱۳۷۱

جمعه 13 شهریور 1371 /6 ربیع‌الاول 1413 / 4 سپتامبر 1992

 

نخست‌وزیر اتیوپی برای ملاقات آمد. از اوضاع کشورش پرسیدیم. توضیحات زیادی داد. به کلی نظام‌شان را عوض کرده‌اند. به ایالت‌ها استقلال داخلی داده‌اند و براساس قبایل و مناطق، به سیستم فدرال تبدیل کرده‌اند.

معاون رییس‌جمهور کوبا آمد. از مشکلات‌شان پس از سقوط بلوک شوروی و زیاد شدن فشار آمریکا گفت. عدم حضور آقای [فیدل] کاسترو [رهبر کوبا] در اجلاس را به خاطر مشکل گرفتن کریدور هوایی و حفظ امنیت گفت. از ما نفت نسیه در مقابل شکر خواست.

آقای [نوردوم] سیهانوک، رئیس شورای عالی حکومت کامبوج آمد. اوضاع کشورش را توضیح داد و از خمرهای سرخ بد گفت و از انقلاب ایران تجلیل کرد؛ پیرمرد سرحال و با روحیه‌ای است.

ظهر برای نماز جمعه به مسجد استقلال رفتیم. تعدادی از هیأت‌های دیگر هم آمده بودند؛ مسجد عظیمی است. گفتند ظرفیت صد هزار نفر را دارد. سوکارنو و سوهارتو در ساخت آن مشارکت داشته‌اند. خطبه‌ها کوتاه و کم محتوا بود. نظم خوبی داشتند.

عصر رئیس آیفاد[1] که یک نفر الجزایری است، آمد. از برنامه کمک به تولیدات روستایی گفت و خواهان برخورد فعال ما شد. [آقای مأمون عبدالقیوم]، رییس‌جمهور مالدیو آمد و اوضاع کشورش را تعریف کرد. هزار و دویست جزیره دارند که دویست مورد آن مسکونی است؛ زبان عربی و انگلیسی را خوب حرف می‌زد. فارغ التحصیل دانشگاه الازهر [مصر] در رشته شریعت است. حدود دویست و بیست هزار نفر جمعیت دارند و همگی مسلمان‌اند و عمدتاً با ماهیگیری زندگی می‌کنند.

نخست‌وزیر سنگاپور آمد. توضیحاتی درباره کشورش داد. جمعیتی مرکب از چینی و مالزیایی و مذاهب بودایی و مسیحی و اسلام و اقتصاد آزاد به شیوه غرب با رشد سریع اقتصادی دارند.

رییس‌جمهور تانزانیا آمد. از کمک‌های ایران در کشاورزی و مدرسه‌سازی تشکر کرد. صحبتی از پرداخت طلب ما به میان نیاورد. از اوضاع سومالی به شدت ابراز نگرانی کرد. آقای مؤینی، مسلمان و علاقه‌مند به انقلاب اسلامی ایران است. ضمن ملاقات آقای مؤینی، آقای نابرز رسید. دربارة کمیته جنوب جنبش عدم تعهد که متصدی آن است، توضیحات داد و برای تقویت بودجه کمیته کمک خواست.

نخست‌وزیر کره شمالی آمد. مذاکرات تشریفاتی و دوستانه بود. از مواضع صریح من در سخنرانی‌ام در مسائل عمده جهانی و به خصوص علیه آمریکا تجلیل کرد. عفت و بچه‌ها هم امروز تا عصر برنامه‌های متعددی داشته‌اند و سرگرم بوده‌اند؛ راضی‌اند.

 

[1] - صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی یا آیفاد، در سال ۱۹۷۷ به وجود آمد. مهم‌ترین هدف این سازمان، اعطای وام و ارتقای سطح زیر ساخت‌های روستایی به منظور رشد و توسعه امور کشاورزی در مناطق در حال توسعه و محروم جهان است. این صندوق که مقر اصلی آن در رُم قرار دارد، نقش مشاور جهانی در امور غذایی را هم به عهده دارد.