خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

  • جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۸

دوشنبه 17 فروردین 1371 | 2 شوال 1412 / 6 آوریل 1992

 

[آقای غلامرضا آقازاده]، وزیر نفت آمد. گزارشی از وضع نفت و گاز و پتروشیمی داد و اظهار امیدواری کرد که پس از بهره‌برداری از پتروشیمی اراک، درآمد ریالی به حدی برسد که دیگر نیازهای ریالی نداشته باشند. برای سفر به جمهوری‌های ترکمنستان و اُزبکستان و جلسه اوپک مذاکره شد.

آقایان [فریدون] قاسمی، نماینده ورزقان و [علی کرم] محمدیان، نماینده ایلام که رد صلاحیت شده‌اند برای استمداد آمدند. دکتر [ابراهیم] سنجقی آمد و تز دکترای خودش را که در مورد استراتژی دفاعی است، آورد. شورای مرکزی نهضت سوادآموزی آمدند. گزارش برنامه سال جدید را دادند و قول کمک گرفتند.

آقای [محسن] قرائتی آمد و از رونق گرفتن نماز جماعت در مدارس و ادارات گفت. ظهر عفت، محسن و بچه‌هایش آمدند. با هم ناهار خوردیم. عصر شورای اقتصاد جلسه داشت. سیاست تدوین برنامه پنج‌ساله دوم در دستور بود که ناتمام ماند.

امروز مهدی از استرالیا تلفن کرد و گفت منافقین به سفارت حمله کرده و شیشه شکسته‌اند. گفتم خودش احتیاط کند. امروز اغلب کشورهایی که منافقین در آنجا به سفارتخانه‌های ما حمله کرده‌اند، قول پیگیری دادند و عذرخواهی نمودند. گزارش‌هایی از تلفات وسیع منافقین رسیده، ولی مبهم است.

آقای میرمحمد صادقی، مدیرعامل شرکت شاهد آمد و گزارشی از عملکرد شرکت داد. حدود صد و چهل هزار فرزند شهید در این شرکت، سهامدار هستند. اکنون ارزش اسمی سهام، سه و نیم میلیارد تومان است، ولی ارزش واقعی آن حدود چهارده میلیارد تومان و درآمد و هزینه سالانه شرکت، حدود سی میلیارد تومان است.