خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

  • شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۷۱

شنبه 17 مرداد 1371 / 8 صفر 1413 / / 8 آگوست 1992

 

قرار بود امروز برهان الدین ربانی بیاید و وقت را برای او تنظیم کرده بودیم که به‌خاطر مسدود بودن فرودگاه کابل نیامد و وقتم آزاد شد؛ با ملاقات‌های اضافی پُر شد.

آقای [محمد] سعیدی‌کیا، [وزیر راه و ترابری] آمد. گزارش سفر به پاکستان را داد و برای اجرای توافق‌ها استمداد کرد؛ رییس‌جمهور پاکستان هم از عدم اجرای توافقات گذشته ناراحت بوده است؛ گرچه هر دو طرف کوتاهی کرده‌اند.

آقای [سید کمال] خرازی، [نماینده دائم ایران در مقر سازمان ملل] آمد. گزارش کار در نیویورک را داد و گفت [آقای پترس غالی]، دبیرکل سازمان ملل، خیلی از سفر ایران و برخورد من راضی است و مایل است به ایران خدمت کند. گفته برای لایروبی اروندرود و بازسازی آبادان و خرمشهر و جمع کردن مین‌ها، کمک جلب خواهد کرد. خواسته است که به مسأله زندانیان لبنانی در اسراییل و مفقودان اسراییلی کمک کنیم. گفتم بهتر است با خود لبنانی‌ها طرف باشند و ما به برگزاری مذاکرات کمک کنیم. از تلاش اسراییل برای اثبات اینکه ایران دنبال اسلحه اتمی است، گفت و از درخواست [بیل] کلینتون، [نامزد دموکرات‌ها]، برای کمک ایران به روشن‌شدن مسأله اتهام جمهوری‌خواهان درخصوص تأخیر آزادی گروگان‌های آمریکایی در تهران برای انتخابات. گفتم به آنها بگویند اگر تحقیقات شود، به ضرر دموکرات‌ها تمام می‌شود؛ چون آن زمان با فشار لیبرال‌ها، سیاست این بود که برای کمک به دموکرات‌ها، زودتر آزاد شوند.

دکتر [حسن] روحانی، [دبیر شورای عالی امنیت ملی] آمد. برای مسئولیت بنیاد شهید و مرکز تحقیقات استراتژیک [ریاست جمهوری] مشورت کردیم. تذکر دادم که مجلس، منطق و اعتدال را از دست ندهد و دچار شعار زدگی نشود. گفتم استیضاح وزیرکشور موفق نیست و به مصلحت هم نیست.

آقای [محمد] امامی کاشانی، [تولیت مدرسه عالی شهید مطهری (سپهسالار)] آمد. برای زمین مرکز حزب جمهوری اسلامی سابق و قتلگاه شهدای هفتم تیر، [واقع در خیابان سرچشمه تهران] که وقف مدرسه شهید مطهری است و تبدیل آن به یک کارخانه استمداد کرد.

تلفنی با آیت‌الله خامنه‌ای دربارة احتمال استیضاح وزیرکشور در مجلس صحبت کردم. ایشان گفتند به [آقای علی‌اکبر ناطق نوری]، رئیس مجلس گفته‌اند که موافق استیضاح نیستند.

[آقای عبدالله نوری]، وزیرکشور، تلفنی از صدا و سیما به خاطر بدرفتاری با شهرداری تهران شکایت کرد. به محمد [هاشمی، رئیس سازمان صدا و سیما] تذکر دادم. معلوم شد او هم از آزار شهرداری تهران در خصوص کارهای ساختمانی سازمان شاکی است. به آقای نوری گفتم برای توافق‌شان، میانجی‌گری کنند.

عصر شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت. مسأله بوسنی و هرزگوین مطرح و قرار شد کمک کنیم. دکتر ولایتی، [وزیر امور خارجه] گزارش سفر به سوریه را داد. دوبارة مسأله عراق و آمریکا و احتمال سقوط صدام و احتمال تجزیه عراق مطرح شد و برای موضع ایران، مذاکره و تصمیم‌گیری کردیم. ساعت نُه و نیم شب به خانه رسیدم.