خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

  • سه شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۷۱

سه‌شنبه 13 مرداد 1371 / 4 صفر 1413 / 4 آگوست 1992

 

فرماندهان عقیدتی سیاسی نهاجا [= نیروی هوایی ارتش] آمدند و گزارش کار سمینارشان را دادند. مفصلاً برای آنها صحبت کردم.[1] دکتر [محسن] نوربخش، [وزیر امور اقتصادی و دارایی] آمد. نوعی گله کرد از برخورد من در جلسه قبل که بانک‌ها و او را در مسائل اختلافی با سایر وزرا، در مورد تخصیص ارز محکوم کرده بودم. دربارة اوضاع ارزی و ریالی گزارشی داد و در مورد کیفیت برخورد با مأموران بانک جهانی و از سوء عملکرد وزارت اطلاعات در کنترل آنها توضیحی ارائه داد.

هیأت امنای دانشگاه تربیت مدرس جلسه داشت. قرار شد از ادغام دو دانشگاه تربیت مدرس و خواجه نصیرالدین طوسی خودداری شود و هیأت امنا برای رفع مشکلات دانشگاه، بیشتر جلسه داشته باشند و سطح علمی دانشگاه ارزیابی شود.

عصر در دفترم کارها را انجام دادم. برنامه سفر به زنجان و همدان را تصویب کردم. سرشب برای دیدار خصوصی با آقای جاوارا، [رییس‌جمهور گامبیا] که درخواست مذاکره خصوصی کرده بود، به میهمان‌سرای سعدآباد رفتم. تقاضا داشت که در دادن قایق‌های تندرو تخفیف قائل شویم.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «آماده بودن مهم‌ترین وسیله برای جلوگیری از جنگ است. اگر بخواهیم که جنگی بر پا نشود، باید آماده باشیم. در دنیای امروز، اگر ببینند، کاری به کسی نداریم و مزاحم کسی نیستیم، این‌طور نیست که آنها بگویند، پس اینها را رها می‌کنیم. این منطقه، جای عجیب و غریبی است. ایران یک کشور معمولی نیست. اینجا چهارراه دنیا است. یک جایی است که اگر بخواهد از اینجا دنیا را به زحمت بیاندازد، به راحتی می‌تواند این کار را بکند. آن‌هایی که می‌خواهند بر دنیا حاکم باشند، هیچ‌وقت از چنین جایی غفلت نمی‌کنند. این اتفاقاتی که در اتحاد شوروی افتاد، در گذشته فکر می‌شد از اهمیت ایران کاسته می‌شود، چون ایران به عنوان یک سپر در مقابل شوروی سوسیالیستی مطرح بود. این قضیه ابعاد دیگری دارد. شوروی نباشد، ایران به دلایل دیگری اهمیت دارد. شما نگهبانی از یک نقطه استراتژیک و بسیار حساس دنیا را به عهده دارید و چون اینها در درس‌هایتان هم هست، خوب موضوع را می‌فهمید. امیدواریم این سمینارتان مبارک باشد و آمادگی‌تان را کاملاً حفظ کنید. انضباط و تعلیمات و نگهداری‌ها و ارتقای کیفیت، جزو مواردی است که ما انتظار داریم، نیروهای مسلح ما از آن برخوردار باشند. ان‌شاءالله که خواهند داشت.» رجوع کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1371»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1393