خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

  • شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۷۱

شنبه 10 مرداد 1371/ 1 صفر 1413 / / 1 آگوست 1992

 

ساعت هشت صبح به دفترم رسیدم. ساعت ده [آقای عبدالله نوری]، وزیر کشور آمد. راجع به بی‌نظمی‌هایی که ممکن است به خاطر مسائل اخیر از سوی حزب‌اللهی‌ها پیش آید، نگران بود. دربارة ضرورت اعتدال در سیاست داخلی و خارجی گفت. دربارة مبارزه با مواد مخدر و زندانیان این بخش هم مذاکره شد.

آقای [علی‌اکبر] مسعودی [خمینی] و دامادش آقای موسوی آمدند. از مشکلات مسئولیت جدید تولیت حرم حضرت معصومه گفت و برای اجرای طرح میدان آستانه، خواست که نظر آستانه هم جلب شود. گفت مقدار صد کیلوگرم طلا به دستور امام از آستانه برای احداث سد پانزده خرداد قم، به بنیاد پانزده خرداد داده شده است. اصرار داشت که برای غبارروبی به قم بروم.

آقای [محمدمحمدی] ری‌شهری، [تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی] آمد برای آستانه حضرت عبدالعظیم کمک خواست؛ وام برای اصلاح ساختار و اجرای طرح حرم. گفتم برای آقای [عبدالمجید] معادیخواه، به رهبری پیشنهاد عفو کنند.

آقایان [احمد] وحیدی، شمس [= محمدرضا نقدی] و ابطحی از سپاه آمدند. گزارش سفر به بوسنی و هرزگوین و بردن اسلحه با پرواز هواپیمای 747 را دادند. اوضاع جنگ و زندگی مردم را گفتند؛ تأثرانگیز است و به نظر می‌رسد کسی به داد مسلمانان آنجا نخواهد رسید. سلاح، نفت، مشاوره نظامی و حضور نمایندگان سیاسی ما را خواسته‌اند.

عصر دکتر ولایتی، [وزیر امور خارجه] آمد و گزارش سفر به ایتالیا را داد. شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت. تصمیم گرفتیم به بوسنی و هرزگوین کمک شود. همچنین مقرر شد در استان سیستان و بلوچستان، در مقابل اشرار وحدت فرماندهی به وجود آوریم.