خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1366 / کتاب «دفاع و سیاست»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1366 / کتاب «دفاع و سیاست»

  • یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۶۶

 

یکشنبه 16 فروردین   |  6 شعبان 1407                      5 آوریل 1987

اول وقت آقای رضایی آمد. درباره برنامه عملیات آینده گزارش داد و مشورت کرد. به مجلس آمدم. قفل نمره‌ای ] رمزدار[ در دفترم باز نمی‌شد.  در اتاق مجاور با فرمانده نیروی زمینی ارتش ملاقات کردم. گفت به زودی حمله محدودی انجام می‌دهند؛  خواهان برگشت بخشی از توپخانه‌ها از دست سپاه بود.

تا ظهر در جلسه علنی ماندم. لایحه اراضی شهری مطرح بود. در تنفس مراجعات زیادی داشتم. آقای محسن رضایی گفت تعداد شش قبضه موشک ]زمین به هوای[ استینگر آمریکایی از یکی از گروههای ]چریک[  افغانی، به دست سپاه افتاده است.

عصر ]آقای شریف دربال[ سفیر الجزایر آمد. تأکید بر سفر من به الجزایر داشت؛ قبول کردم. آقایان دکتر روحانی و سنجقی  برای امور جنگ آمدند. آقای ]غلامعلی[ شهرکی ]نماینده زاهدان و رئیس کمیسیون مسکن و شهرسازی و راه و ترابری مجلس[  آمد؛ برای حل مشکلی که امروز در مجلس، در راه تصویب لایحه اراضی شهری با حذف لیست شهرهای مورد ضرورت پیش آمده است. آقای ]سیداکبر[ طاهائی [نماینده چالوس و نوشهر در مجلس] آمد و خواستار رفتن به تنکابن در سفر مازندرانم شد. آقای مهدی‌نژاد هم برای امور لبنان و اسرائیل آمد.

سران قوا، شب مهمان آیت الله خامنه‌ای بودیم. قرار شد رفت و آمد با آیت‌الله منتظری را بیشتر کنیم و نیز در بعضی جلسات سران، اعضای شورای نگهبان هم شرکت کنند، تا با نیازها و مشکلات کشور آشنا باشند. وضع جنگ و برنامه چهار عملیات آینده را گفتم. درباره شفاعت برای حل مشکل گروگان های لبنان بحث شد. بیشتر حضار، نظرشان این بود که ادامه گروگان بودن آنها مفید نیست و به نحوی باید پایان یابد. آمریکا و فرانسه نمی‌توانند امتیاز بدهند و ممکن است، بهانه‌ای برای اقدامات تند آنها شود. درباره آقای ]محمدتقی[ بانکی وزیر نیرو صحبت شد.