خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

  • پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۶۶

 

پنجشنبه 24 اردیبهشت  |  15 رمضان 1407                   14  می 1987

نزدیک ساعت هشت صبح  به مجلس رسیدم.  قبل از جلسه، یکی از کارکنان سفارت ما در بلژیک، همراه آقای ]سیدمحمود[ دعائی آمد و گفت یکی از کاندیداهای  انتخابات آینده ریاست جمهوری فرانسه، مایل است برای مسأله گروگانها به ایران بیاید و یک دیپلمات آمریکایی گفته که آنها مایل به ادامه مذاکره در باب گروگان ها و روابطند.

قبل از دستور، سخنان کوتاهی درباره بیانیه دبیرکل سازمان ملل در محکومیت عراق به علت استعمال  اسلحه شیمیایی و تبرئه ایران داشتم.  تا ساعت ده در جلسه ماندم. پیش از ظهر در دفترم کارهای عقب مانده را انجام دادم.

]سرتیپ حسنی سعدی[ فرمانده نیروی زمینی ارتش آمد. اطلاع دادکه اسرای عراقی گفته‌اند از محل و تاریخ حمله آینده ارتش عراقی‌ها خبر دارند. قرار شد قبل از عملیات ، بیشتر بررسی بشود. نامه استعفای آقای ]علی[ شمخانی از فرماندهی نیروی زمینی سپاه را آوردند؛ نگران شدم. به نظر می‌رسد از آقای محسن رضایی ناراضی است؛  اگر سیاسی کاری برای گرفتن امتیازات بیشتر نباشد.

ظهر آقای حمید بهرامی آمد. گزارش وضع دادگاه لاهه را داد و متن حکم محکومیت آمریکا را آورد. از دیروز در بعضی از شهرهای استان سلیمانیه عراق، بین مردم و ارتش عراق، درگیری شروع شده و پیروزی از مردم است. نیروهای مسلح مردمی هم به مردم کمک می‌کنند؛ گویا عراق می‌خواهد مردم را به جای دیگر کوچ دهد. عصر در جلسه شورای‌عالی دفاع شرکت کردم و افطار مهمان آقای خامنه‌ای بودیم. شب به خانه آمدم.