خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1366 / کتاب «دفاع و سیاست»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1366 / کتاب «دفاع و سیاست»

  • سه شنبه ۱۱ فروردین ۱۳۶۶

 

سه‌شنبه 11 فروردین   |  1 شعبان 1407                   31  مارس 1987

تا ساعت هشت صبح به مطالعه و استماع اخبار گذشت[1]. پاسداران برای صبحانه کله‌پاچه تهیه کرده بودند. برای انجام کارها و ملاقات‌ها، به مجلس رفتم. ساعت نه به مجلس رسیدیم. در گزارش‌ها موضوع مهمی نبود.

جمعی از متخصصان موسسه ] کشاورزی[ حصارک آمدند. از مدیریت آنجا ناراضی بودند و با توسل به سوء مدیریت موجود ، از من خواستند لایحه ادغام وزارت کشاورزی در جهاد ]سازندگی[ تصویب شود، تا با مدیریت متعهدها، کارها رو به راه شود.

آقایان سید محمد باقر و سید عبدالصاحب حکیم آمدند. امکانات بیشتر برای تیپ بدر خواستند و خواستار توجه به نظرات مجلس اعلای انقلاب ]اسلامی[ عراق، در بکارگیری نیروهای عراقی شدند.  از کمی تبلیغ ]رسانه ای[ عملیات اخیر تیپ بدر و عدم پیگیری مصوبات کنفرانس معارضان عراق و عدم اعزام هیأت به کشورهای دیگر، برای کار سیاسی در جهت آینده عراق گله داشتند. ضمناً به سقوط رژیم عراق امیدوار شده‌اند و تاثیر عملیات کربلای 5 را جدی می‌دانند.

]آقای محمدجواد ایروانی[ وزیر ] امور اقتصادی[ دارائی آمد. از اخلال صندوق‌های قرض الحسنه و بنیاد مستضعفان، در سیاست پولی بانک ها گله داشت و از مشکلات ارزی سال جاری گفت و خواهان عدم بالا بردن قیمت اجناس دولتی بود. او خواستار تائید لایحه سهام بورس شد.

ظهر هیأت سیاست‌گذاری تبلیغی «ایران گیت» و بهره برداری از افتضاح آمریکا و مقابله با تبلیغات شیطانی آنها، آمدند و راجع به برنامه کارشان و سیاست کار مشورت کردند.

عصر گروهی از همافران آمدند. از سیاست سرهنگ]  منصور[ ستاری ] فرمانده نیروی هوایی ارتش[ در تضعیف جهاد خودکفائی نیروی هوایی و ارجاع بعضی ا ز مسئولیت‌ها به جهاد گله داشتند و از مخالفت رئیس جمهور با آقای ] رسول[ منتجب‌نیا در خصوص مسئولیت سیاسی عقیدتی نیرو گفتند.

]علی[ آقامحمدی، ] ایرج[ مسجدی و ] عزیز[ جعفری از قرارگاه رمضان آمدند. آقای جعفری] فرمانده قرارگاه قدس[  که از داخل عراق آمده، شرحی از ضعف و تزلزل نیروهای عراقی گفت و برنامه عملیات آینده شمال] غرب[ را شرح داد. به نظر می‌رسد موثر و موفق باشد؛ خیلی امیدوار است.  برنامه‌های کردهای عراقی و درخواست حزب دمکرات ایران برای تفاهم با ما را هم گفت.

مصاحبه مفصلی با کیهان هوایی انجام دادم[2]. بعد از نماز آقایان ] محسن[ رفیق‌دوست ]وزیر سپاه پاسداران[ و محسن رضایی آمدند و قول گرفتند که از اختیاراتم در جهت تأمین نیازهای سپاه استفاده کنم. گفتم برنامه جنگی شان را بدهند، براساس آن قرار می‌گذاریم.  مطابق معمول از امکانات ارتش، برای نیروهای هوایی و دریایی سپاه خواستند. شب به منزل آمدم.

 

[1] - در این روز خبرگزاری فرانسه در گزارشی از وضعیت اقتصادی عراق اعلام کرد: «رژیم بغداد به منظور رفع کمبود مالی خود، تغییراتی را آغاز کرده و در صدد افزایش میزان صادرات نفت خود است. عراق در حال حاضر روزانه 8/1 میلیون بشکه نفت صادر می کند. سایر اعضای اوپک انتظار داشتند تولید نفت این کشور از 6/1 میلیون بشکه در روز بیشتر نشود.» کارشناسان نفتی خارجی در بغداد نیز دربارة صادرات نفت عراق گفته اند:« صادرات نفتی عراق طی هفته های اخیر با استفاده از ظرفیت کامل تسهیلات انتقال نفت از طریق عربستان سعودی، افزایش یافته است و این صادرات در حال حاضر 8/1 میلیون بشکه در روز فراتر است. عراق به طور متوسط 300 هزار بشکه نفت از طریق خط لوله های نفتی «بندر ینبع» عربستان سعودی به دریای سرخ می رساند. عراق علاوه بر این خط لوله نفتی، از کامیون های ترکیه و اردن برای ارسال 300 هزار بشکه نفت به سوی بندر«عقبه» اردن استفاده می کند.» از سوی دیگر، مذاکرات اخیر مسئولان اقتصادی عراق با وام دهندگان، اوضاع را برای تمدید مهلت باز پرداخت  بدهی های این کشور مساعد می کند.»

 

[2] -  در این مصاحبه برخی مسائل مهم کشور تشریح شد. ایشان در مورد خرید تسلیحاتی ایران از آمریکا در ماجرای مک فارلین گفت: « آمریکایی ها به ما هزار «تاو» دادند و چند هزاری هم قطعات ریز و درشت «هاک» [سیستم موشک ضد هوایی هاوک] را به ما دادند.» آقای هاشمی در ادامه گفت:« به محض اینکه ایران دریافت که آمریکایی ها می خواهند این سلاح ها را به قیمت  بیشتر بفروشند، ما تصمیم گرفتیم 14 الی 5/14 میلیون دلار از کل مبلغ را نپردازیم. آمریکایی ها به اسرائیل نقشی جهت ایفا در این معامله داده بودند تا بدین طریق بتوانند اعلام کنند که ما با اسرائیل رابطه داریم.» آقای هاشمی در مورد اقدامات قدرت های بزرگ در جنگ نیز گفت:« نه  روس ها و نه آمریکایی ها و نه ارتجاع و نه صهیونیست ها، هیچ کدام حاضر نیستند که عراق از ما شکست بخورد که این خودش دو حالت می تواند داشته باشد: حالت اول این است که ما شکست بخوریم که برایشان خیلی مهم نیست. حالت دوم می تواند به این صورت باشد که جنگ باقی بماند با یک صلح نیم بند و آتش بس باشد و آتش زیر خاکستر همیشه وجود داشته باشد و ما همیشه مشغول باشیم. آنچه برای دنیا شاید اهمیت داشته باشد، این است که شکست عراق به عنوان یک پیروزی نظامی برای جمهوری اسلامی ایران تلقی نشود، این اساسی‌ترین رکن حرکت اخیر آنهاست.» ایشان درباره مشکلات داخلی کشور نیز ، اختلاف مجلس و شورای نگهبان را جزئی خواند و گفت:« به طور معمول یعنی حدود 90 تا 95 درصد با شورای نگهبان مشکلی نداریم.» رجوع کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، مصاحبه های سال 1366،» دفتر نشر معارف انقلاب، 1388.