خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

  • سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۶۶

سه‌‌شنبه 18 اسفند  |    19 رجب 1408                                     7 مارس  1988

ساعت هفت صبح به مجلس رسیدم . تا یک ربع به هشت گزارش ها را خواندم. تا نه و نیم  در جلسه علنی ماندم. سپس برای امور جاری و مسائل جنگ به دفترم آمدم. تا عصر ملاقات‌های متعدد و کوتاهی داشتم.

دکتر ولایتی آمد و برای موضع‌گیری راجع به پیشنهاد ختم جنگ شهرها از طرف شوروی مشورت کرد. شوروی از شورای امنیت خواسته است جلسه فوری اضطراری تشکیل شود. قرار شد موافقت کنیم.

من از برخورد عجولانه وزارت خارجه نسبت به شوروی در رابطه با موشک‌های اخیر عراق انتقاد کردم و گفتم ممکن بود روابط را با روس ها کاملاً تیره کنند. ایشان مصاحبه اخیر من را که با صراحت گفتم شوروی موشک جدیدی به عراق نداده، مفید خواند و گفت روس ها هم راضی شده‌اند. گفت سفیر شوروی هم تشکر کرده است. آقای سنجقی برای امور جنگ آمد.

کنگرلو آمد و گفت فرانسوی‌ها حاضر شده‌اند چند لامپ هاگ فوری تحویل دهند و تعهد اجرای سایر موارد را بنمایند که برای آزادی گروگان های فرانسوی شفاعت کنیم. آقای [حسین] کمالی برای لیست نامزدهای انتخاباتی خانه کارگر آمد که گفتم چند نفر از لیست جامعه روحانیت مبارز را بگذارد، حتی اگر جریان های دیگر موافقت نکنند.

بالاخره امروز عصر، آقای [محمد] یزدی بحث لایحه بودجه کل کشور را با حذف پیشنهادهای نمایندگان تمام کرد و به خاطر ناامنی موجود، اکثریت قوی نمایندگان به ختم بحث رأی دادند.

شب در مجمع تشخیص مصالح حکومتی شرکت کردم. استفساریه مربوط به ماده 9 قانون اراضی شهری مطرح بود. تمام وقت جلسه را گرفت و ناتمام ماند. دیر وقت به خانه رسیدم. موشک عراقی نیمه شب به منطقه سیروس [در جنوب] تهران خورده و تلفات زیادی داشته است.

مهدی فرزندم از جبهه آمد. چند روز همراه آقای [علی] فضلی فرمانده لشکر 10 سیدالشهدا (ع) در داخل خاک عراق، در منطقه طالبانی‌ها بود. مدعی است اگر زود اقدام نکنیم، ارتش عراق منطقه را از طالبانی‌ها می‌گیرد.

آقای [محمد باقر] ذوالقدر فرمانده قرارگاه رمضان هم تلفنی همین مطلب را گفت. تاخیر عملیات در آن منطقه، نیروهای داخل را تحت فشار قرار داده است. امروز هم موشک پرانی به تهران، بغداد، ا صفهان و موصل ادامه داشت. جنگ شهرها وسعت گرفته است.