خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

  • شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۶۶

 

شنبه 24 بهمن  |    24 جمادی الثانی 1408               13 فوریه 1988

ساعت هشت ونیم به مجلس آمدم. برای ملاقات‌ها، مدیر بخش بازرگانی سازمان گسترش و نوسازی صنایع آمد. گزارش داد که حدود دو میلیون دلار صادرات و بیش از هفتصد میلیون دلار خرید خارجی داشته‌اند و از بوروکراسی مانع صادرات گله داشتند.

آقای [محمود] محمدی عراقی، جانشین نماینده امام در سپاه آمد. برای استعفا به خاطر بی توجهی فرماندهان سپاه به حقوق ایشان مشورت کرد. موافقت نکردم و گفتم آنها تحت عنوان ضرورت های جنگ، اختیارات اضافی می‌گیرند و اینها  بعد از جنگ درست می‌شود.

آقای اسفندیاری از اعضای حزب جمهوری اسلامی در اصفهان آمد. درباره صنایع نظامی و مسائل سیاسی اصفهان صحبت کرد و از آقای طاهری در اصفهان گله داشت.

دکتر جزایری آمد. نیازهای وزارت بهداشت را گفت و از برخورد آقای [فخرالدین] حجازی نماینده تهران گله داشت. ظهر عفت و خانم مطهری آمدند. برای سرکشی به خانواده‌های رزمندگان رفته بودند.

عصر مدیران بانک ملی آمدند. گزارش برنامه‌های جدید را دادند و من برای آنها در خصوص سوق دادن امکانات بانک به سمت خدمت به مناطق محروم و توصیه به طرح‌های مهم کشور صحبت کردم. فرماندهان تیپ امام محمد باقر(ع)  آمدند. گزارشی از وضع تیپ دادند. سه گردان نیروی روحانی دارد که معمولاً به هر گردان عملیاتی سپاه بین یک تا  سه نفر روحانی به عنوان نیروی رزمی تبلیغی می‌دهند. درباره سیاست و برنامه آینده تیپ مشورت کردند و کمک خواستند.

شب اولین جلسه مجمع تشخیص مصالح برای احکام حکومتی، در دفتر آقای خامنه‌ای تشکیل شد. شش فقیه شورای نگهبان و آقایان خامنه‌ای، موسوی اردبیلی، [میرحسین موسوی] نخست وزیر، موسوی خوئینی‌ها [دادستان کل کشور] ، توسلی [رئیس دفتر امام] ، من و احمدآقا بودیم. بیشتر درباره آئین نامه کار صحبت کردیم و تقریباً درباره تمام موارد لازم تصمیم‌گیری شد. آیت الله خامنه‌ای رئیس و من نایب رئیس انتخاب شدیم. پیشرفت خوبی داشتیم و بحث‌ها با تفاهم و دوستانه  پیش رفت. قرار شد هفته‌ای یک جلسه باشد. شام را در همان جا خوردیم و دیر وقت به منزل رسیدم.