خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

  • یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۶۶

 

یکشنبه 6 اردیبهشت  |  27 شعبان 1407                  26 آوریل 1987

صبح زود به مجلس آمدم. ساعت یک ربع به هشت،  به جلسه علنی مجلس رفتم. تا ده و نیم در جلسه علنی بودم. لایحه اراضی شهری به تصویب رسید. فقط در 32 شهر، ضرورت قبول شد و در بقیه شهرها، زمین آزاد شد. باید منتظر عواقب آن بود؛ ممکن است مثبت یا منفی باشد. در تنفس برای جمعی از بسیجیان شهر بابک صحبت کردم.

آقای ] محسن[ رضایی، تلفنی گفت امروز عصر تبلیغات عملیات کربلای 10 را شروع کنیم. به دلیل اینکه شهدای عملیات را به خانواده‌ها تحویل می‌دهند، نمی‌شود بیشتر به تاخیر انداخت. ظهر آقای ]عبدالعلی[ قنبری نماینده قائم شهر آمد و از آثار سوء اختلافات خطی ابراز نگرانی کرد. آقای ]ابوالقاسم[ وافی نماینده یزد هم در این خصوص گله آورد.

عصر طلاب مدرسه شهید شاه آبادی آمدند. برای آنها سخنرانی کردم. آقای سعیدی مسئول حفاظت ] اطلاعات[ سپاه آمد. از برخورد فرماندهی سپاه در اقدام به عزل ایشان گله داشت.

جمعی از مهندسان مشاور ساختمان سالن مجلس آمدند. خواستار مهلت برای مطالعه بیشتر برای تعیین محل و مختصات سالن شدند؛ موافقت کردم. آقای [حمید] فروتن مسئول بنیاد تعاون سپاه آمد و برای امکانات بیشتر استمداد کرد.

مقداری برنامه فوق‌العاده تلویزیون را تماشا کردم و به جلسه سران‌قوا در دفتر ]آقای موسوی[ نخست وزیر رفتم. فرماندهان سپاه و مسؤولان وزارت اطلاعات آمدند و درباره حدود اختیارات و وظایف سپاه و وزارت اطلاعات در خصوص امور خارج از کشور گفت‌وگو شد؛ آنها اختلاف نظر دارند. قرار شد درجلسه بعد درباره آن تصمیم‌گیری شود.

آقای موسوی اردبیلی ] رئیس قوه قضائیه[، توضیحی از زبان ] ناصر[ میناچی در مورد بیست میلیون دلاری که پسر میناچی در آمریکا از ماموران ایران گرفته و مخفی شده است، نقل کرد. پول توسط وزیر سپاه، برای خرید اسلحه ارسال شده است. میناچی اظهار آمادگی کرده که برای تعقیب آن اقدام نماید. آقای شمخانی گزارشی از عملیات جاری کربلای 10  داد. حدود 250 کیلو متر مربع از اراضی منطقه کوهستانی ماؤوت را گرفته‌ایم.

 

بعد از ساعت دوازده شب به خانه رسیدم.