خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

  • سه شنبه ۲۲ دی ۱۳۶۶

 

سه‌شنبه 22 دی  |    21 جمادی الاول 1408              12 ژانویه 1988

ساعت هفت و نیم صبح به مجلس رسیدم. قبل از دستور درباره جواب دوم امام به آقای خامنه‌ای که از ایشان تمجید شده بود و نیز درباره انصارالمجاهدین صحبت کردم. جواب [آقای آقازاده] وزیر نفت به کمیسیون اصل 90 را در دستور داشتیم که باعث خشم جناح راست شد. در تنفس به کارهای دفترم رسیدم.

ظهر خانم میرزایی آمد و برای عفو شوهرش که به ده سال زندان محکوم شده است، استمداد کرد. آقای [محمد جعفر] محلاتی که از سازمان ملل آمده بود، برای گزارش آخرین وضع شورای امنیت و مشورت درباره برنامه‌های خودشان برای جلوگیری از صدور قطعنامه تحریم ایران آمد.

عصر به جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رفتم. برنامه درس های معارف اسلامی و دخالت نمایندگان آقای منتظری در امور دانشگاه ها مورد انتقاد بود. قرار شد فکری بشود. همچین موضوع دانشکده‌های پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی و نظر وزارت بهداشت و درمان در جلسه مطرح شد.

بعد از نماز مغرب به دفتر آقای رئیس جمهور رفتم. سرماخوردگی دارند. دکتر ولایتی هم بود. درباره سفر به پاکستان و مذاکره با ضیاء الحق برای هماهنگی در تحکیم روابط با چین و ایجاد راهی به سوی چین، برای شرایط محاصره دریایی صحبت کردیم. هم پاکستان و هم چین از ما این را خواسته‌اند و قرار شد ایجاد خط لوله گاز از ایران به سوی شرق - هند و چین -  از طریق پاکستان هم مطرح شود و نیز وقت تشکیل جلسه معاونان وزرای خارجه ایران و شورای هماهنگی خلیج‌فارس و سپس جلسه وزرای خارجه برای تحسین روابط را تعیین کنند.

چون آقایان خامنه‌ای و نخست وزیر هردو مریض بودند، جلسه سران قوا نداشتیم. شب به خانه آمدم. عفت به منزل محسن رفته بود. خانه خلوت است. یاسر در جبهه است و مهدی به کرج رفته. تنها شام خوردم.

به اخوی محمد [رئیس سازمان صدا و سیما] تلفنی تذکر دادم که برنامه سیمای اقتصادی را که در تلویزیون همه هفته پخش می شود، زیر نظر بگیرد. احتمال سوء نیت در آن هست. زیاد از کمبودها می‌گوید. تذکر دادم که در اخبار مربوط به علما، این همه کلمات حجت‌الاسلام والمسلمین و امثال اینها تکرار نشود. تلفنی با آقای رضایی صحبت کردم. با نخست وزیر تلفنی احوالپرسی کردم.