خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

  • سه شنبه ۸ دی ۱۳۶۶

 

سه‌شنبه 8 دی  |    7 جمادی الاول 1408                29 دسامبر 1987

 

تا  ساعت ده و نیم صبح در جلسه علنی بودم. به خاطر روند مخالفت با تسهیلات جهاد سازندگی، ناچار شدم به تندی حرف بزنم و روال اصلاح شد. در تنفس [آقای بیژن نامدار زنگنه] وزیر جهاد و آقای [عبدالله] نوری آمدند که ادامه جلسه را هم در مجلس باشم که ممکن نشد.

نمایندگان شیراز آمدند. از تبلیغات جناح مقابل و مخصوصاً امام جمعه شیراز شکایت کردند و مدعی اند که شایعات دروغ از جمله شایعه بازداشت آنها و شرکت در یک سوء استفاده از وزارت نفت را پخش کرده‌اند.. آقای جعفری اصفهانی هم آمد و همین گونه شکایت از رقبای خود داشت.  در خط مقابل هم متأسفانه این شکایات زیاد است. مراجعات زیادی در همین رابطه از طرف مقابل دارند. در آستانه انتخابات مجلس این امور خلاف انتظار است.

ظهر آقای دکتر ولایتی آمد. گزارش سفر لیبی را داد. آقای [معمر] قذافی [رهبر جماهیری لیبی] تغییر موضع داده و معتقد شده که جنگ را نباید پایان دهیم و خواستار همکاری علیه دولت‌های مرتجع عرب شده و کمیته سه جانبه ایران، لیبی و سوریه را قرار شده فعال کنند.گفت وزیرخارجه سوریه امروز آمده و گفته که عربستان مایل است مذاکرات برای حصول تفاهم ادامه یابد و خواستار توقف مجدد زدن کشتی‌هایی شده تا مذاکراتش در جو عادی باشد. نظر موافق دادم. قرار شد، شب در جلسه سران مشورت شود.

عصر جمعی از مردم بوکان آمدند. آنها اظهار وفاداری کردند و خواستار فرمانداری شدن بوکان هستند. [آقای طهماسب مظاهری] مسئول بنیاد مستضعفان، همراه دکتر خدادوست متخصص چشم - که در آلمان است -  برای گرفتن قول حمایت، جهت ایجاد مرکز چشم پزشکی مدرن به خرج بنیاد آمدند؛ تأیید کردم.

آقای محمد هاشمی از رفسنجان آمد و در مورد توقیف اموال بعضی از مشایخ کرمان شفاعت کرد. اخیراً دادستان کرمان اموال چند ثروتمند از شیخیه کرمان را توقیف کرده است. آقای سنجقی آمد. برنامه سفرمان تغییر پیدا کرده است. برنامه جدید را آورد.

سر شب احمدآقا آمد. چون دفترم در طبقه سوم است و ایشان مبتلا به درد پا (آرتروز) است، در قرارگاه مذاکره کردیم. شرح ملاقات و مذاکره رئیس جمهور با امام را داد. از وزارت بازرگانی و مدیریت دولت ناراضی است و اصرار بر تعویض وزیر بازرگانی دارد.

شب جلسه سران قوا در نخست وزیری بود. دکتر ولایتی آمد. در مورد عربستان قرار شد مهلت دو هفته ای بدهیم و شرایط بهبود روابط، عذرخواهی عربستان، پرداخت دیه و عادی شدن وضع حج مثل گذشته باشد. دکتر روحانی آمد و نیازهای پدافند را گفت. قرار شد کمک ارزی بشود.