خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

  • چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۶۶

 

چهارشنبه 18 آذر   |   17 ربیع الثانی 1408                9 دسامبر 1987

ساعت هشت و نیم صبح به مجلس آمدم. در گزارش‌ها موافقت آمریکا و شوروی برای حذف موشک های اتمی میان برد در صدر است و مهم. آقای [محمد جواد] لاریجانی آمد. گزارش مذاکره با دبیر کل سازمان ملل در مورد قطعنامه 598 را داد. راضی است. معتقد است می توانیم مذاکرات را تا مدتی ادامه دهیم.

اخوان حائری شیرازی آمدند. بیشتر به تعارف گذشت و امام جمعه شیراز در مورد انتخابات و سوء استفاده از امکانات دولتی تذکری داد.  معلوم شد اطلاعات را کمیسیون اصل 90 در اختیارش گذاشته است.

فرماندهان مراکز آموزشی بسیج آمدند. آقای [محمدعلی] رحمانی [فرمانده بسیج] گزارش کار داد و من برای آنها صحبت کردم. نماینده اسفراین آمد. طرحی برای مبارزه با اعتیاد به مواد مخدر و استفاده از گیاه داروئی بنام کاسنی (باریجه) داد که اهمیت زیادی برای آن گفت.

ظهر آقای [ابراهیم] سنجقی برای امور جنگ آمد. او کتابی از یک جامعه شناس آمریکایی آورده بود که پیش بینی کرده در سال 1990 بحرانی شدید آمریکا را  فراخواهد گرفت. این جامعه شناس ادعا کرده که در دهه 1970 سقوط شاه، پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، جنگ هشت ساله ایران و عراق و ... را پیش بینی کرده بوده. عصر دکتر ولایتی آمد و برای سفر به پاکستان مشورت کرد. هیأت رئیسه مجلس جلسه داشت.

شب سران قوا در مجلس مهمان من بودند. احمدآقا گفت احضار امام برای تعویض وصیت نامه است. در مورد فرانسه از پیشرفت کار راضی هستیم. شیراک با منافقین درگیر شده و ناچار است در تبلیغات علیه آنها به خاطر تبلیغات رقیبهای داخلی‌اش و سایرین وارد شود. قرائن نشان می‌دهد که جدی‌اند. تصمیم گرفته شد که آقای رجائی خراسانی به خاطر نیاز به تجربه و آشنائیش به امور و با  افراد فعلاً در آمریکا بماند. دیر وقت به خانه رسیدیم