خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

  • دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۶۶

 

دوشنبه 11 آبان   |    9 ربیع الاول 1408                     2 نوامبر 1987

 

در منزل بودم. پیش از ظهر اعضای شورای سرپرستی صداو سیما آمدند. آنها درباره سیاست جنگی و مواجهه با آمریکا سئوالاتی داشتند. آقای ری‌شهری [وزیر اطلاعات] آمد. از وجود مراکز اطلاعاتی در سپاه، وزارت کشور، ارتش و کمیته گله داشت که مانع تمرکز اطلاعات است و نیز از مسائل داخلی سپاه گفت و پیشنهاد داشت وزارت اطلاعات به صورت سازمان در آید و زیر نظر رئیس دیوان عالی کشور [قوه قضائیه] باشد.

عصر آقای [ناصر جیرانی] نوبری سفیرمان در شوروی آمد. او تحلیلی از وضع روابط ما با شوروی ارائه داد که اگر حرکت ها تاکتیکی باشد و نه استراتژیکی - که نیست - خیلی نباید به پیشرفت و توسعه روابط چشم بدوزیم. چون هر دو طرف برنامه‌های موقت، محدود و سطحی دارند. قبول کردم که همین طور است، ولی گفتم در کارهای سیاسی و اقتصادی و فنی بیشتر می‌توانیم همکاری کنیم. به خصوص که درمورد سلطه غرب در منطقه نقطه نظر مشترک داریم. در مورد سفر من به روسیه، گفتم مشروط به این است که مراسم در حد مناسب باشد و دعوت از طرف گرومیکو هم بشود و بتوانیم در مسائل مهم فیمابین به نتیجه برسیم، در این صورت سفر می‌کنم. در مورد جایگزینی نیروی بین‌المللی به جای آمریکا در خلیج‌فارس، به طور اصولی موافقیم، ولی ترجیح می‌دهیم از نیروهای منطقه باشد.

گزارش‌ها را آوردند خواندم، آمریکایی‌ها ادعا کرده‌اند که یک قایق احتمالاً ایرانی، به صورت خصمانه به کشتی های آنها نزدیک می‌شده که به طرف آن تیراندازی کرده‌اند، ولی ما چنین گزارشی نداشته‌ایم. آقای [احمد] جنتی [رئیس سازمان تبلیغات اسلامی] و اخوی محمد [رئیس سازمان صداوسیما] و اقبالی پور [مسئول تیم حفاظت] درباره مقصد راهپیمائی 13 آبان مشورت کردند و بالاخره قرار شد به طرف میدان آزادی باشد، مگر اینکه باران ببارد که در این صورت به جای دیگری می‌روند.