خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

  • یکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۶۶

 

یکشنبه 19 مهر   |   17 صفر 1408                                11 اکتبر 1987

اول وقت به مجلس رفتم. آقای سنجقی اطلاع داد که نیمه شب یک موشک به بغداد پرتاب شده است. تا  ساعت هفت و نیم صبح، گزارش‌ها را در دفترم خواندم. درگیری احتمالی بیشتر ایران و آمریکا و دست یافتن ایران به موشک استینگر، مهمترین مسأله روز است. تا ساعت ده در جلسه علنی بودم*.

آقای [گودرز] افتخار جهرمی آمد. از آقای حمید بهرامی [قاضی ایرانی دادگاه لاهه] انتقاد داشت. در کار لاهه با هم اختلاف دارند. درباره تجدید مذاکرات جنبی با آمریکا درباره پرونده‌های مربوط به تابعیت مضاعف و پرونده‌های کوچک و ادعاهای دو دولت - که قبلاً به درخواست آمریکا وجود داشت و اخیراً قطع شده بود و آمریکایی‌ها خواستار تجدید آن شده‌اند -  مشورت کرد. این موضوع، شب در جلسه سران قوا بحث و رد شد.

عصر آقای صفاتی دزفولی و بازرسان دیوان [محاسبات] آمدند. گزارش‌هائی در مورد تخلفات قانونی در بانک ملی و بانک مرکزی دادند که سوء نیت و فسادی در آن به چشم نمی‌خورد. آقای [مجید] قاسمی از این بازرسی نگران است.

پیش از ظهر دکتر روحانی آمد. پیرامون جنگ و پدافند مذاکره کردیم. آقای احمد جلالی آمد. اوضاع انگلیس و انعکاس اوضاع انقلاب ایران در آنجا را گفت. مجموعاً از حرکت سیاسی ایران راضی است و از اینکه روحانیت توانسته است، علی‌رغم تهاجم همه جانبه دشمنان، انقلاب را پیش ببرند و بینش‌های جالبی مطرح کنند، قدردانی داشت و خواهان همکاری در این زمینه بود و بر تدوین اصول نظام برای جویندگان فراوان آن در جهان تاکید داشت. آقای مختار [کلانتری] معاون کمیته آمد. او اجازه خواست که کمیته در کردستان فعال‌تر شود.

آقای محسن رضایی آمد و گزارش سفر جنوب و برنامه‌های آینده در خلیج‌فارس را داد. شب جلسه سران در منزل احمدآقا بود. سپاه و وزارت اطلاعات در مورد همکاری در اطلاعات کردستان و اختلاف نظرها، مطالبی را گفتند. سپاه از ضررهای فراوان در آن منطقه به خاطر جدائی اطلاعات ناراحت است. پیشنهاد داد نیروهای اطلاعات سپاه که به وزارت اطلاعات منتقل شده اند، تحت امر سپاه قرار گیرند. قرار شد آقایان رضایی و ری‌شهری مذاکره کنند، اگر توافق نشد به ما رجوع کنند. در حضور امام، درباره شکایت از آمریکا به شورای امنیت بحث شد. امام موافق هستند. من موافقم و اکثر حضار مخالف بودند. قرار شد بررسی بیشتری شود. دیر وقت به خانه آمدم.