خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

  • یکشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۶۶

 

دوشنبه 29 شهریور   |  26 محرم 1408                     20 سپتامبر 1987

 

ساعت شش و نیم  صبح به مجلس رسیدم. تا ساعت یازده در مجلس بودم. چون دستور کار تمام شد، ساعت یازده جلسه را ختم کردم. حدود بیست نفر از خانم‌های ترکیه که به دعوت وزارت ارشاد به ایران آمده‌اند، به مجلس آمده بودند. برای آنها صحبت کوتاهی کردم.

از قم آقایان کوثری، اشعری و آشیخ قوام آمده بودند. برای راه و آب ]روستای[  وشنوه قم استمداد کردند.

آقای رفیق‌دوست آمد. یک ونیم میلیارد تومان از اعتبار فرماندهی جنگ برای سپاه درخواست کرد.  ظهر خبرنگاران آمدند و پیام ضبط کردند تا برای رزمندگان از طریق رادیو جبهه پخش شود.

عصر ]پرسنل[ نیروی هوایی سپاه آمدند. برای آنها صحبت کردم و اطمینان دادم که این نیرو تقویت خواهد شد. شورای ]مرکزی[ وزارت جهاد سازندگی آمدند. از اینکه آقای ]بیژن نامدار[ زنگنه بعد از قهر کردن، به توصیه من به کار برگشته، ناراضی اند و توصیه می‌کردند ایشان کنار برود، چون با ]آقای عبدالله نوری[ نماینده امام در جهاد ناسازگارند.

آقای دکتر ]حسن[ حبیبی وزیر دادگستری آمد. درباره جنگ توضیح خواست و گزارشی از برنامه ما در یونسکو ]سازمان علمی، تربیتی و فرهنگی ملل متحد[ داد. ایشان نامزد نمایندگی ما در یونسکو است و گفت «مختار امبو» دبیرکل یونسکو از ایشان خواسته که برای آزادی یکی از گروگان های فرانسوی کمک کنیم. گفتم به ایشان اطلاع بدهد که جواب مثبت است.

ابوشهاب جانشین سابق فرمانده لشکر ]14[ امام حسین(ع)  آمد. از سپاه به خاطر بی توجهی به ایشان، پس از شهادت حسین خرازی فرمانده لشکر و نصب آقای ]علی[ زاهدی به عنوان فرمانده، بدون توجه به نظر ایشان گله مند است؛ در آن زمان ایشان مجروح جنگی بوده است.

شب جلسه سران در دفتر آقای موسوی اردبیلی بود. آقای خامنه‌ای به خاطر آماده شدن برای سفر، شرکت نداشتند. احمدآقا گزارش سفر به قم و دیدار با آقای منتظری و رضایت ایشان از آزاد شدن آسید هادی ]هاشمی[ را داد. درباره نرخ گذاری و جنگ هم بحث شد.

آقای ]میرحسین موسوی[ نخست وزیر اطلاع داد که دستور داده چند مغازه‌ای که در میدان تجریش از ارتش وجود داشته، در اختیار کسانی که محل کسب شان در جریان سیل از دست رفته، بگذارند. ارتش مخالفت کرده و ]سرتیپ جلالی[ وزیر دفاع، به همین جهت در جلسات دولت شرکت نمی‌کند و سرهنگ رحیمی که با سرباز برای جلوگیری به محل رفته بوده، چند ساعتی توسط کمیته بازداشت شده است.