خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

  • چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۶۶

 

پنجشنبه 25 شهریور  |  22 محرم 1408                  16 سپتامبر 1987

            

تا ساعت هشت صبح در منزل بودم. به مجلس آمدم. با وزیر خارجه الجزایر ملاقات داشتم. کلیاتی در خصوص حل مشکل همکاری در جهان اسلام مطرح شد. دکترولایتی بعداً آمد و گفت ]وزیر خارجه الجزایر[ مایل است، بین ما و فرانسه در حل مشکلات، میانجی باشند؛ لذا به آقای یعقوبی اجازه دادیم که تا حدودی مذاکره و اقدام کند.

آقای مصطفوی - که جدیداً سفیر ایران در آلمان ]غربی[ شده - برای خداحافظی آمد. پیامی برای آقای ]هانس دیتریش[ گنشر ]وزیر امور خارجه آلمان غربی[ دادم. این پیام در جواب نامه او بودکه از ما به خاطر آزاد شدن یک گروگان در لبنان تشکر کرده و مواضع خوبی اعلان نموده است.

مصاحبه‌ای با تلویزیون ]آی. تی. ان[ انگلستان داشتم. در این مصاحبه درباره مسائل مهم جنگ و شورای امنیت، گروگان ها و عربستان صحبت کردم.  ظهر آقای حسینی شاهرودی نماینده شاهرود آمد و گزارشی از حوادث مکه داد. تا حدودی تقصیرها را به گردن خودمانی‌ها می‌اندازد و تردید دارد که عربستان، از پیش برنامه‌ای برای چنین فاجعه‌ای داشته است. گزارش سفر به ترکیه را داد. تأکید داشت روابط با ترکیه فعال تر بشود.

عصر هیأت رئیسه مجلس جلسه داشت. شب جلسه سران قوا در دفتر نخست وزیر بود. درباره سفر آیت الله خامنه‌ای به سازمان ملل و نطق ایشان، پیشنهادهای اصلاحی دادم. درباره طرح خلیج فارس بحث شد. در رابطه با فرانسه، قرار شد از کانال الجزایر هم استفاده شود. موافقت شد که شیلات را از وزارت کشاورزی بگیریم و به وزارت جهاد سازندگی بدهیم.

به نخست وزیر گفتم به افراد گروه مؤتلفه ]اسلامی[ که خواستار ملاقاتند، ملاقات بدهد و به آنها محبت کند؛ با هم اختلاف دارند. عراق امروز شرارت را در دریا و خشکی شروع کرده، ولی کاری از پیش نبرده است.