خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

  • شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۶۶

 

شنبه 15 اسفند  |    16 رجب 1408                            4 مارس  1988

اول به مجلس رفتم . پیش از جلسه، اخبار جنگ و مسائل موشکی را به نمایندگان گفتم. پیش از ظهر و عصر در جلسه علنی ماندم. به خاطر احساس خطر، پیشرفت کار خوب است. تعداد هفت موشک عراقی به تهران رسید که سه قبضه آن در فضا منفجر شد و چهار قبضه آن به زمین خورد و خساراتی وارد کرد. دستور مقابله به مثل شدید موشکی،  هوایی و توپخانه دادم.

شب جلسه سران قوا در زیر زمین ساختمان ریاست جمهوری تشکیل شد. وضع جنگ را توضیح دادم. از سیاست ضد روسی که ترویج می‌شود، انتقاد کردم؛ زیرا روشن شده که موشک های عراق چیز جدیدی نیست که روس‌ها داده باشند. همان اسکاد - بی‌های سابق است و بی جهت با تبلیغات منفی، دشمنی روس‌ها را تحریک می‌کنیم.

قرار شد به دانشجویانی که فردا تظاهرات ضدروسی دارند، گفته شود که به طرف سفارت روس نروند.

جلسه قبول کرد که درباره ضعف عملکرد موشک های عراقی توضیحاتی بدهیم و آنها را هو کنیم. بعضی‌ها معتقدند که اگر چنین شود، نقص را برطرف می‌کنند و بهتر است چیزی نگوییم، اما نظر جلسه این بود که به زودی از راه‌های دیگری نقاط ضعف را می‌فهمند، چرا که بیش از نصف موشک‌ها در فضا منفجر شده است. درباره مسأله جدید و مسأله [آقای مرتضی] فهیم کرمانی مذاکره کردیم.  قرار شد من مصاحبه‌ای انجام بدهم. دیر وقت به خانه رسیدم.