خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

  • چهارشنبه ۲۴ تیر ۱۳۶۶

 

چهارشنبه 24 تیر  |  18 ذیقعده 1407                      15 جولای 1987

                       

صبح زود به مجلس آمدم. تا ساعت ده  در جلسه علنی بودم. در تنفس برای جمعی از ملاقاتی‌ها صحبت کردم.

ظهر ملاقاتی با آقای]ارسلان[ صفائی نماینده باختران داشتم.  از اسم باختران ناراضی است، می‌خواهد که به اسم سابق ]کرمانشاه[ برگردد . نمایندگان مازندران آمدند و خواستار سفر من به مازندران بودند؛ قبول کردم. لغو سفر گذشته، باعث ناراحتی اکثریت نمایندگان شده است.

عصر هیأت رئیسه مجلس جلسه داشت.  جلسه سران قوا هم در دفتر آقای نخست وزیر بود. تصمیم گرفتیم که به فرانسه، اولتیماتوم 72 ساعته داده شود که اگر رفع محاصره از سفارت ما در پاریس نکنند و ضاربان آقای ]محسن[ امین‌زاده، مأمور سیاسی ایران را تنبیه نکند، قطع روابط می‌کنیم. از مذاکرات ژنو چنین به دست می‌آمد که فرانسوی‌ها می‌خواهند قطع رابطه کنند، لذا ما پیشدستی می‌کنیم که حرکت ما انفعالی تلقی نشود.

آقای موسوی اردبیلی اطلاع داد که امام اجازه داده‌اند خارج از تشریفات قانونی و اداری، پرونده توقیف‌ها و پرونده‌های پیچ وخم دار را به صورت  ضربتی حل و فصل کنند. احمدآقا ماجرای ملاقات خود با آیت‌الله منتظری و ملاقات ایشان با امام و برنامه آزادی سید هادی]هاشمی[ را با شرایط سه گانه، اظهار ندامت، تعهد عدم دخالت در بیت آقای منتظری و عدم ارتباط با عوامل سید مهدی را تعریف کرد. طرح زدن کشتی‌های کویتی در خور فکان مطرح شد. عنوان پیشدستی در مبارزه با برنامه نصب پرچم آمریکا تأیید شد.

علی - اخوی‌زاده - اطلاع داد که وزارت اطلاعات او را برای توضیح درباره تماس‌هایش با آمریکایی‌ها در جریان ایران گیت دعوت کرده است. گفتم برود و جزئیات را صادقانه بگوید.  او را به خاطر اقدام در این باره، بدون اجازه و با منع اینجانب، ملامت کردم. گفتم همه چیز را راست بگوید. آقای اردبیلی اطلاع داد که دادگاه نظامی، احمد کاشانی ]نماینده نطنز[ را به دو سال حبس و سه سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم کرده است. برای خواب به مجلس آمدم.