خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

  • سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۶۶

 

سه‌شنبه 23 تیر |   17 ذیقعده 1407                         14 جولای 1987

تا ساعت هفت و نیم صبح در دفترم کار کردم. پرچم زدن آمریکا به کشتی‌های کویتی، یک هفته دیگر به تأخیر افتاده است. تا ساعت ده در جلسه علنی ماندم. در تنفس با جمعی از رزمندگان مازنداران و نوجوانان شهرری ملاقات کردم و صحبت کوتاهی با آنها داشتم.

سپس در جلسه قرارگاه خاتم برای بررسی طرح‌های دفاعی در خلیج‌فارس در صورت حمله آمریکا و درگیری در خلیج نیروهای دریایی ارتش و سپاه شرکت کردم. طرح‌هایشان را  ارائه دادند و مقداری بحث شد. قرار شد یک گروه کار مرکب از نیروهای سه گانه ارتش و سپاه طرح را تلفیق و هماهنگ کنند و برای پس فردا به ستاد قرارگاه خاتم بیاورند.

عصر آقای احمدی از کویت آمد. گزارش داد که مسؤولان کویتی تمایل دارند که مسائلشان را با ما حل کنند. دو نفر از اداره آگاهی ]شهربانی[ آمدند. گزارش باند کلاّش   باج گیر را دادند. قرار شد تا آخر تعقیب کنند.

عصر در جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی شرکت کردم. قرار شد تربیت مدرس در اختیار آموزش عالی بماند. ]دکتر علیرضا مرندی[ وزیر بهداشت از این تصمیم ناراضی است. بعد از جلسه با آقای رئیس جمهور در مورد کشتی کویتی - که قرار است اولین پرچم آمریکا روی آن نصب شود -  مشورت کردم. نظر موافق داشتیم.

نماز مغرب و عشاء را با آیت الله خامنه‌ای در جمع فرماندهان نواحی و پایگاه مقاومت استان‌های مرکزی و تهران خواندیم و سپس آقای خامنه‌ای و من سخنرانی کردیم. برنامه برای بسیج 900 گردان در سال جاری تنظیم شده است.

در جلسه شورای مرکزی ]جامعه[ روحانیت ]مبارزه تهران[ شرکت کردم. درباره وضع مالی جامعه بحث بود. امام ماهانه پانصد هزار تومان می‌دهند که عمدتاً به روحانیون نیازمند داده می‌شود. قرار شد نصف آن صرف کارهای دیگر شود. دیر وقت به خانه رفتم.