خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1375 / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1375 / کتاب «سردار سازندگی»

هشت سخنرانی هاشمی در یک روز

  • ایلام
  • سه شنبه ۱۱ دی ۱۳۷۵

 

سه‌شنبه ۱۱ دی ۱۳۷۵ | ۲۰ شعبان ۱۴۱۷ // ۳۱ دسامبر ۱۹۹۶

 

 ساعت شش صبح بیدار و تا ساعت هفت و نیم، گزارش‌های مربوط به کارهای امروز را مطالعه کردم. به سوی فرودگاه حرکت کردیم. در مسیر از مصلای در دست ساخت بازدید کردیم. کلنگ مدرسه جدید علمیه را به زمین زدیم. به سوی شهرستان دره‌شهر حرکت کردیم. در منطقه شهر بدره، در کنار روستای «هینی‌مینی» فرود آمدیم. اهالی روستاهای اطراف جمع بودند؛ برایشان کمی صحبت کردم و به احساسات گرم‌شان پاسخ دادم.[1]

برای مراسم شروع کار سد بزرگ سیمره، کنار رودخانه سیمره رفتیم. آقایان زنگنه و یکی از مدیران [=آقای حدادیان، مدیرعامل شرکت آب و نیرو]، توضیح دادند. سد با ظرفیت ۲/۳ میلیارد متر مکعب آب ساخته می‌شود؛ با هزینه ۶۷ میلیارد تومان که ۹۰ میلیون دلار هزینه ارزی دارد. با ۴ واحد نیروگاه ۱۶۰ مگاواتی به‌ظرفیت ۶۴۰ مگاوات برق‌آبی که هدف عمده سد، تولید برق است. گفتند، اکنون ساخت نیروگاه‌های آبی در حد ۸۰۰۰ مگاوات، در دست اجراست.[2] من هم صحبت کوتاهی در اهمیت استفاده از پتانسیل برق‌آبی کردم و گفتم، امکان تأمین حدود ۲۰ هزار مگاوات از زاگرس داریم.[3]

به شهر دره‌شهر رفتیم. اجتماع باشکوه و منظمی داشتند. بعد از شعارها و خیرمقدم و گزارش [آقای زاهدیان]، امام جمعه و [آقای صادقی]، فرماندار و [آقای ناصری‌گهر]، نماینده [دره‌شهر] و سرود جالب نوجوانان دختر و پسر کرد، با لباس‌های محلی و اهدای
فرش، من صحبت کردم[4]. به آبدانان پرواز کردیم، شبیه همان برنامه در این شهر برگزار شد؛ به اضافه یک شعر غرا و مفصل در وصف من، از یک بسیجی شاعر.

به دشت مورموری پروازکردیم. طرح آبیاری تحت فشار و طرح انتقال آب از رود مولاب به این دشت را توضیح دادند و در اهمیت عمران آن دشت صحبت کردم[5] و از لوح‌ها پرده برگرفتم. به دشت عباس پرواز کردیم و پس از نماز و ناهار و استراحت، آقایان زنگنه و حجتی، در مورد انتقال آب از دریاچه سد کرخه به دشت اهواز، با یک تونل ۵/۶ کیلومتری، به اندازه ۴۲ مترمکعب در ثانیه، برای آبیاری ۴۰ هزار هکتار توضیح دادند. من هم در اهمیت عمران دشت وسیع عباس صحبت کردم.[6] شروع کار با یک انفجار عظیم و پرده گرفتن از لوح انجام شد.

به سوی شهر موسیان پرواز کردیم. در مسیر سدهای انحرافی رود دویرج را دیدیم که برای آبیاری ۲۰ هزار هکتار ساخته شده و مانع فرار آب به عراق می‌شوند. در شهر بوبیان، احساسات شدید مردم، مانع صحبت شد. اول رفتیم و شهر بازسازی شده را دیدیم؛ خیلی جالب و مدرن ساخته شده. در جنگ به‌کلی ویران شده بود. کنار مرز است و اکنون سه‌هزار نفر ساکن دارد. سپس در جمع مردم رفتیم و صحبت کوتاهی در تشکر از مردم و توضیح بازسازی کردم.[7]

به دهلران پرواز کردیم. خیلی پُرشور استقبال کردند؛ به حدی که [آقای حسینی]، امام‌جمعه و آقای [سیدرضا] زواره‌ای، [رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور]، به زحمت چندکلمه‌ای صحبت کردند. سرودی خواندند. من هم صحبت کوتاهی دربارة بازسازی خوب و آینده بهتر منطقه کردم.[8] شهر، خیلی بهتر از گذشته ساخته شده و مردم راضی هستند. اسناد مالکیت چند نفر را که توسط اداره ثبت تهیه شده، بعد از بازسازی دادم و آقای زواره‌ای در این خصوص توضیح داد.

بیمارستان در حال ساخت ۹۵ تختخوابی را دیدیم؛ با هزینه [ستاد] بازسازی [مناطق جنگ‌زده]، نزدیک به تکمیل است. آموزشگاه حرفه و فن را که با کمک بازسازی ساخته شده، دیدیم و افتتاح کردیم. در جلسه شورای اداری، [آقای شعبانی‌فرد]، استاندار و [آقای کریمی]، نماینده و اخوی محمد، [معاون اجرایی رئیس‌جمهور]، گزارش دادند و من هم صحبت کردم.[9] شاخص‌های پیشرفت استان، خوب است؛ شبیه استان‌های برخوردار، ولی‌گاز و راه‌آهن و صنایع ضعیف است. برای خواب و استراحت، به میهمان‌سرای ایرانگردی رفتیم.

 

 

[1] - آقای هاشمی گفت: «از محبت‌هایی که از شما مردم خوب و عطوف و مهربان منطقه بدره و هینی مینی می‌بینیم، خیلی متشکریم. امروز با شروع کار یک سد بزرگ در این منطقه، راه توسعه و سعادت و رفاه روستاییان عزیز این منطقه باز می‌شود. سد بزرگی که بناست در رودخانه سیمره، در کنار منطقه شما ساخته بشود، در آینده یکی از مراکز مهم تولید برق و همچنین منبع آب برای کشاورزی اطراف منطقه خواهد بود که مسلماً اینجا را تبدیل به یک شهر آزاد، آباد و پُررونق خواهدکرد. شما مردم زحمتکش که سال‌ها در این منطقه با امکانات ضعیف کار کرده‌اید، در سال‌های آینده امکانات جدیدی خواهید دید. از مهربانی و لطف شما مردم و تلاش و زحمت‌تان که همیشه با قناعت زندگی کرده‌اید، تشکر می‌کنیم و امیدواریم که بتوانیم وظایف خودمان را برای دادن حق شما که از قرون گذشته (Äطلبکارید، ادا بکنیم. باز هم از لطف و محبت شما متشکریم و شما را به خدا می‌سپاریم.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های ۱۳۷۵»، دفتر نشر معارف انقلاب، ۱۳۹۷.

[2] - آقای زنگنه، وزیر نیرو، دراین‌باره چنین گزارش‌داد: «از مجموع ظرفیت‌های برق‌آبی کشور که حجم‌عظیمی از آن در رودخانه کارون، دز، کرخه و سرشاخه‌های آنهاست، کمتر از 2000 مگاوات از قوه به فعل رسیده بود و برای بقیه، مطالعه حتی در حد شناخت هم انجام نشده بود. در ابتدای برنامه اول، شرکت آب و نیرو به قصد توجه به مسائل برق‌آبی و به عنوان مطالعات طرح‌های برق‌آبی در ایران ایجاد شد و الان که ما در خدمت شما هستیم، ان‌شاءالله بعد از این دو سدی که عملیاتش در استان ایلام شروع می‌شود، افتخار داریم که عرض کنیم،7200 مگاوات نیروگاه برق‌آبی در کشور در دست اجرا داریم و دوستان ما این آمادگی را دارند و منتظر قدوم حضرتعالی هستند که نیروگاه گتوند علیای شوشتر را هم با ظرفیت 1200 مگاوات که تصویب شده است و آن هم دارد برای شروع عملیات آماده می‌شود، آغاز کنند. به این ترتیب ما 8400 مگاوات نیروگاه برق‌آبی در دست اجرا داریم که رقم بسیار خوبی است.»

[3] - آقای هاشمی، با اشاره به ارزش‌های اقتصادی سلسله جبال زاگرس و البرز گفت: «خداوند این نعمت را برای ایرانی‌ها در دو رشته‌کوه بسیار باارزش البرز و زاگرس‌گذاشته است. بین این دو کوه، آب‌های فراوانی از دست می‌رود. در حالی‌که در قطعه‌ای از آن، ما می‌توانیم یک مرکز تأمین انرژی کشور را بسازیم. با یک حساب ساده، می‌توانیم در زاگرس بیش از 200 هزار مگاوات برق تولید کنیم که واقعاً همیشه کشور را از نظر انرژی بی‌نیاز می‌کند. شبکه برقی که الان در سراسر کشور هست، به همه جای کشور تا عمق روستاها، می‌رسد واخیراً هم صادرات برق را به ترکیه آغاز کرده‌ایم. بعداً این خودش یک منبع صادراتی مهم است. حدود 3500 مگاوات برق از همین بخشی که توضیح دادند، می‌توانیم بگیریم و سالیانه بیش از 250 تا 300 میلیون دلار ارزش صادرات برق آن هم به قیمت رقابتی در دنیاست که می‌توانیم همین را صادر بکنیم و این قدرت بزرگ منطقه‌ای و سیاسی است.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های ۱۳۷۵»، دفتر نشر معارف انقلاب، ۱۳۹۷.

[4] - آقای هاشمی، ضمن اشاره به گذشته افتخارآمیز منطقه و تلاشی که باید برای معرفی آن صورت بگیرد به وضعیت حال و آینده منطقه پرداخت و گفت: «یکی از کارهای بسیار ضروری که ما مدت‌ها به دنبالش بودیم، بالاخره امروز با انفجاری عظیم در کنار دره بزرگ هینی‌مینی که جای حساس و باارزشی است، آغاز شد و شروع به تأمین این آرزوی تاریخی منطقه کردیم» ایشان، پس از بیان ارزش‌های اقتصادی سد هینی‌مینی و اشاره به تلاش کشاورزان منطقه که گوشه‌ای از زمین منطقه‌شان را خالی از کشت نگذاشته‌اند، وعده داد که در آینده امکانات مدرن‌تری در اختیار آنها قرار گیرد و پیرامون ویژگی درخواست‌های نمایندگان مردم گفت: «از نکات جالب توجه در گزارش‌هایی که اینجا شنیدم و قبلاً هم خوانده بودم، این است که تقاضای عمده شما مردم، تقاضاهای فرهنگی است و این هم نشان دیگری از ماهیت فرهنگی اینجاست.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های ۱۳۷۵»، دفتر نشر معارف انقلاب، ۱۳۹۷.

[5] - رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های ۱۳۷۵»، دفتر نشر معارف انقلاب، ۱۳۹۷.

[6] - در بخشی از این سخنرانی با احساس آمده است: «وجب به وجب خاک دشت‌عباس، عشق و جهاد است. در اینجا سرودی که نواخته می‌شود، سرود تلاش و سازندگی دشت پرافتخار لاله‌هاست. اینجا دشت خون بود و دشت پیروزی. دشت عباس برای مردم ما یک منطقه شناخته شده، خاطره‌انگیز و الهام‌بخش است. با این دشت، لااقل بیشتر قشر جوان در دوران جنگ آشنا شد؛ اینجا دشت خون و پیروزی بود. یک مدتی دشمن در اینجا جولان داشت و بعد به یک حماسه ملی پیروزی تبدیل شد. ما در همان رابطه رفت و آمدمان در اینجا زیاد شد و با این دشت آشنا شدیم. به یاری خداوند، سد کرخه را آغاز کردیم که با آن، 5/5 میلیارد مترمکعب آب، برای کشاورزی می‌توانیم کنترل کنیم که 43 مترمکعب آب در ثانیه، به دشت عباس هدایت خواهیم کرد. این قدم دیگری است که آب را تا دشت پُرتنش دهلران ببریم و آن دشت خشک و تشنه را سیراب کنیم تا به‌جای قطرات خون شهیدان گرانقدرمان، درختان سبز بروید. شرط اصلی‌کار، استفاده معقول و اصولی از آب است و اینکه از این آب و خاک، باید بر اساس مصالح نظام بهره‌برداری شود.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های ۱۳۷۵»، دفتر نشر معارف انقلاب، ۱۳۹۷.

[7] - آقای هاشمی گفت: «از ابراز رضایت و محبتی که فرمودید، خیلی ممنونیم. با هزار شوق آمدیم که شهر بازسازی شده موسیان عزیز را ببینیم. رفتیم و گشتی در خیابان‌های شما زدیم. بحمدالله شهر را خوب و زیبا ساخته‌اند. از شما مردم عزیز به خاطر صبر فراوانی که در دوران دفاع کردید، متشکریم. سال‌ها در به دری و مهاجرت و دور از وطن زندگی‌کردن، کار دشواری بود که شما به خوبی تحمل کردید و خداوند امروز پاداش شما را عطا فرمود، به جای صبری که کردید، شهرتان را دوباره زیبا و آباد ساختند. با برنامه‌ای که برای مهار آب‌های دویرج و دشت اطراف موسیان هست، امیدواریم که اینجا به زودی تبدیل به یک شهر بزرگ و آزاد و آباد بشود. در کنار مرز بعثیان عراق، شما مرزداران باوفا، غیور و مسلمانی که امتحانتان را داده‌اید، باز مرزداران نیرومندی ان‌شاءالله برای کشور اسلامی خودتان باشید.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های ۱۳۷۵»، دفتر نشر معارف انقلاب، ۱۳۹۷.

[8] - آقای هاشمی خطاب به مردم دهلران گفت: «الحمدلله دهلران را همان‌گونه که دوست داشتیم باشد، می‌بینیم؛ این مردم را بانشاط و در صحنه و مهربان می‌بینیم. چقدر اتفاق افتاد که ما به این شهر می‌آمدیم و این شهر را غبارگرفته می‌یافتیم، الحمدلله چه زیباست این حضور حماسی شما. حقیقتاً دهلران، مسیر تمدن و سازندگی و مسیر دریافت حق خودش را در پیش گرفته است.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های ۱۳۷۵»، دفتر نشر معارف انقلاب، ۱۳۹۷.

[9] - آقای هاشمی، در پایان جلسه، در یک جمع‌بندی کلی، به وضعیت مطلوب استان از لحاظ نوسازی اشاره و گفت: «ما باید اینجا را هم قاعدتاً به شبکه راه‌آهن وصل بکنیم، الان کردستان و کرمانشاه و اینجا و همدان در شبکه راه‌آهن نیستند که حتماً باید وقتی که ما راه‌آهن را به غرب می‌آوریم که داریم پیش هم می‌آییم، باید به این طرف هم برسانیم. پاکسازی حق مردم است و این ناامنی بخشی از اراضی، مشکلی است که اینجا و خوزستان و کرمانشاه هم دارد که ما اخیراً در شورای امنیت ملی تصویب کردیم که سال آینده با دست باز به پاکسازی برسیم. به نظرم این سازندگی، برای افق‌های خیلی‌دور هم قابل پیش‌بینی است که ادامه پیدا می‌کند و من مطمئنم اگر تا ده سال دیگر یک برنامه دیگر را همین جور کار کنیم، کارهای زیربنایی کشور ما تمام می‌شود و آن موقع باید به چیزهای دست دوم و سوم که الان در تقاضاهای آقایان هست، بپردازیم.» رجوع‌کنیدکتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های ۱۳۷۵»، دفتر نشر معارف انقلاب، ۱۳۹۷.

تصاویر ضمیمه