خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1375 / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1375 / کتاب «سردار سازندگی»

دور اندیشی هاشمیدر تشکیل شورای عالی خلیج فارس

  • تهران
  • شنبه ۸ دی ۱۳۷۵

شنبه ۸ دی ۱۳۷۵ | ۱۷ شعبان ۱۴۱۷ // ۲۸ دسامبر ۱۹۹۶

 

رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزیر [بهداشت، درمان و آموزش پزشکی] و معاونان آمدند. گزارش کار توسط وزیر و گزارش ساخت ۶۰۳ خانه بهداشت در آذربایجان شرقی در مدت شش ماه، با کمک مردم و دفتر مناطق محروم [ریاست‌جمهوری]، توسط رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز ارائه شد. نشان لیاقت به [دکتر حسینعلی شهریاری]، رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان دادم. برایشان صحبت کردم[1]؛ با تقدیر از پیشرفت‌ها، نیز برای پیگیری ساخت مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی و کنترل نسخه‌های پزشکان و صدور دارو و خدمات تأکید کردم.

شورای [عالی] خلیج فارس جلسه داشت. گزارش کار کمیته‌ها و بررسی سیاست برخورد با آنها بود که من گفتم، آمریکا مانع تحسین روابط ما می‌شود و باید سعی کنیم، بهانه به دست آنها ندهیم. عصر [آقایان رجایی کوتان و سارجایف]، وزرای انرژی ترکیه و ترکمنستان و آقای [غلامرضا] آقازاده، [وزیر نفت] آمدند. برای عبور گاز ترکمنستان از ایران به سوی ترکیه و اروپا، علی‌رغم مخالفت آمریکا، توافق کرده‌اند؛ تشویقشان کردم.

خانم دکتر [شفیقه] حبیبی، [مدیر بخش دارویی هلال احمر] آمد. گزارش اقدامات برای ساخت کارخانه بیوتکنیک دارویی را داد که با تخلف آلمان، از انجام قرارداد فروش ماشین‌ها و کوره راکد مانده و راه علاج را گفت. شب، جلسه شورای عالی امنیت ملی داشتیم. دربارة مسایل‌مان با عربستان و آمریکا و افغانستان و مسائل دریای خزر و قره‌باغ و ترکیه صحبت شد.

تلفنی وضع پیشرفت کار مترو را از آقای [اصغر] ابراهیمی، [مدیرعامل شرکت متروی تهران] پرسیدم. به [آقای اکبر ترکان]، وزیر راه [و ترابری] گفتم، در مورد بررسی واگذاری قطعه رامسر ساخت بزرگراه ساحلی خزر به سپاه اقدام کند. از [آقای غلامرضا فروزش]، وزیر جهاد [سازندگی] خواستم، طرح عمران زاگرس را ارسال نماید.

 

[1] - آقای هاشمی، با افتخارآمیز دانستن شاخص‌های بهداشتی و درمانی در دوران سازندگی، تأکید کرد: «موقعیت برای صدور خدمات دارو و تجهیزات پزشکی ایران به‌کشورهای نیازمند مناسب است.» ایشان موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران در بخش بهداشت، به‌ویژه در نقاط محروم روستایی را چشمگیر و تحسین‌برانگیز دانست و افزود: «ایجاد و گسترش خانه‌های بهداشت، تأمین پزشک و دارو برای نقاط محروم، امروز تمام ناظران جهانی، حتی کسانی را که مایل نیستند از پیشرفت‌های جمهوری اسلامی سخن بگویند، وادار به اعتراف و احترام کرده است. سرمایه‌گذاری و تلاش دولت، برای گسترش بیمه همگانی در تمام جامعه از حرکت‌های اساسی برای برخوردارکردن تمام افراد جامعه، از امکانات و خدمات بهداشتی و درمانی مساوی است. قدرت تولید دارو و توانایی ساخت تجهیزات پزشکی در داخل، اعتبار ارزش نظام جمهوری اسلامی را افزایش می‌دهد و با شکستن انحصارهای صهیونیستی و امپریالیستی، می‌تواند در خدمت هدف‌های انسان‌دوستانه و اسلامی قرار گیرد. اقدام‌ها و نمونه‌هایی که امروز از انجام عملیات جراحی فوق تخصصی و پیوند اعضای بدن در کشور وجود دارد، نویدبخش آینده‌ای درخشان برای کشور در این زمینه است.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های ۱۳۷۵»، دفتر نشر معارف انقلاب، ۱۳۹۷.