خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۵ / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۵ / کتاب «سردار سازندگی»

تعبیر عسگراولادی از هاشمی در تاریخ ایران

  • تهران
  • شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۷۵

شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۷۵ //۷ شوال ۱۴۱۷ // 15 فوریه 1997

 

ساعت هشت و نیم صبح، به کنگره بین‌المللی آب و خاک، در مرکز تحقیقات کشاورزی در اوین رفتیم. آماده نبودند. مقداری صبر کردیم تا آماده شدند؛ شرمنده بودند. آقای [عیسی] کلانتری، [وزیر کشاورزی] گزارشی داد. فیلم‌کوتاهی راجع به بحران آب نمایش دادند. من هم صحبت مفصلی نمودم، درباره برنامه‌هایی که در ایران برای مهار و حفظ و مصرف درست آب و خاک اجرا کرده‌ایم؛ از سدها، آبخیز و آبخوان‌داری و آبیاری تحت‌فشار و طرح فاضلاب، برای بازیافت آب‌ها و جلوگیری از آلودگی آب‌های تحت‌الارضی[1].

به دفترم رفتم. دکتر حبیبی، [معاون اول رئیس‌جمهور] آمد. گزارش انجام کارهایی را داد که به عهده ایشان گذارده‌ایم؛ معمولاً کارهای اختلافی بین وزرا را برای هماهنگی به ایشان محول می‌کنم. درباره انتخابات هم صحبت شد؛ حاضر نیست نامزد شود.

اعضای شورای مرکزی [جمعیت] مؤتلفه [اسلامی] آمدند. آقای [حبیب‌الله] عسکراولادی صحبت کرد و از برنامه‌های دولت تمجید نمود و آن را الگوی دولت‌های آینده خواند و گفت، با این برنامه، در تاریخ ایران چهره جاویدان شده‌ام. پیشنهادهایی داشت و تقاضا کرد، به مؤتلفه کمک کنم. خبر داد که نامزدشان، آقای [علی‌اکبر] ناطق نوری است. من هم نصیحت‌شان کردم.[2] سلمانی برای اصلاح آمد.

عصر آقای سرتیپ [رضا] سیف‌اللهی، [فرمانده نیروی انتظامی] آمد. امروز از سوی رهبری عزل شده و به‌جای ایشان، آقای [هدایت‌الله] لطفیان نصب شده است. سخت گله‌مند بود و ناراحت. گرچه گفت، احساس آسایش می‌کند و مایل است که از لباس نظامی بیرون برود؛ دلداری‌اش دادم. آقای [علی] فلاحیان آمد؛ تلاش کرد، من را قانع کند که شهروند آفریقای‌جنوبی را محاکمه کنند؛ نپذیرفتم. آقای روحانی، [دبیر شورای‌عالی امنیت ملی] هم نظر داد که اتهامات بی‌محتواست. شورای عالی [حفاظت] محیط زیست، جلسه با چند مصوبه داشت. از موضع‌گیری منفی‌شان در بزرگراه تهران ـ شمال انتقاد کردم. تا ساعت نُه شب کار کردم.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «کم‌آبی، مسأله مهم دنیا در آینده خواهد بود و استفاده بهینه از منابع آب و خاک به‌عنوان یک امر حیاتی، باید جدی‌تر مورد توجه قرار گیرد. با رشد جمعیت توسعه صنعت و مصارف جدید آب، نیاز به آب جدی‌تر خواهد شد و امروز مسأله مهم، آگاه کردن مردم نسبت به‌اهمیت بحث ضرورت استفاده بهینه از منابع آب و خاک است. ظرف هشت سال گذشته، گام‌های اساسی برای استفاده بهینه از منابع آب و خاک برداشته شده است. مطالعه و ساخت بیش از 130 سد، توجه ویژه به مسائل آبخیزداری و آبخوان‌داری و ایجاد تسهیلاتی برای استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری، از جمله کارهای مورد توجه ظرف سال‌های گذشته بوده است. کارشناسان مسائل کشاورزی معتقدند که با اجرای طرح‌های آبخوان‌داری، حدود هشت میلیون هکتار به زمین‌های کشاورزی افزوده می‌شود. برای جلوگیری از اسراف در مصرف آب، به ویژه در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی انجام شده و کارشناسان باید در این زمینه بیش از پیش کشاورزان را به استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری ترغیب کنند. استفاده از شیوه‌های آبیاری تحت فشار یکی از راه‌های مهم نجات کشور از کم‌آبی است و هم‌اکنون تمامی نیازهای کشاورزان در زمینه سیستم‌های این شیوه آبیاری در داخل تولید می‌شود و دولت وام‌های بلندمدت و ارزان را برای بهره‌گیری از این سیستم در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد. استفاده از این شیوه‌ها میزان تولید محصولات کشاورزی را
تا چندین برابر افزایش می‌دهد.» رجوع‌کنید
کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[2] - آقای هاشمی، از سوابق جمعیت مؤتلفه اسلامی در طول سال‌های قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و ابراز رضایت از همکاری‌های آنان، به فراز و نشیب‌های سیاسی پس از پیروزی انقلاب، اشاره کرد و افزود: «ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که حرکت انقلاب همواره رو به رشد بوده و انقلاب توانسته است همه سختی‌ها را با موفقیت پشت سر بگذارد و در جنگ تحمیلی، توانستیم کشور را حفظ کنیم و دولت‌های متجاوز را مجبور نماییم که به اقتدار ملت ایران اعتراف کنند. جمع‌بندی تجربیات گذشته برای حرکت صحیح در آینده ضروری است. ما در هر مقطع تجربیات گران‌قیمتی کسب کرده‌ایم. ضعف‌ها را جبران کرده و روحیه مردم در همه این مراحل خوب و تحسین‌برانگیز بوده است.» ایشان در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به توفیقات دولت در حل مشکلات مردم افزود: «گره‌های کور را یکی پس از دیگری به فضل خدا گشودیم و حرکت دولت، اگر در برخی از زمینه‌ها سریع نبوده، به‌دلیل این بود که نخواستیم جهشی حرکت کنیم، چرا که به یک سری مشکلات برخوردیم که ممکن بود جلوی کار را بگیرد. در سفر به آفریقا دیدم که حضور فنی و مهندسی ما می‌تواند خیلی مفید باشد و یکی از توانمندی‌های مشخص ما، صدور خدمات فنی و مهندسی است. اکنون تولید و مصرف به توازن رسیده است که اگر قدری مراقب باشیم و توازن عرضه و تقاضا را به‌هم نزنند، در مهار تورم نیز موفق خواهیم بود.» ایشان، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: «در انتخابات آینده، حضور همه آحاد ملت در پای صندوق‌های رأی مهم است. من از انتخابات آینده نگرانی ندارم و مردم باید بدانند، با مشارکت خود سهم عمده‌ای در سرنوشت کشور دارند. اگر تعارض‌ها و مقابله‌ها به‌حدی برسد که دوستان انقلاب در برابر هم بایستند و دشمنی و کینه‌ورزی کنند انقلاب اسلامی آسیب خواهد دید. ما به‌هیچ‌وجه نباید انسجام ملی را از دست بدهیم چرا که همه از این حادثه آسیب خواهند دید و من امیدوارم مثل همیشه حامی انقلاب و جلوتر از دیگران حرکت کنید.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.