خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1375 / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1375 / کتاب «سردار سازندگی»

از مطالعه قرآنی تا تماشای سریال سیمرغ در منزل

  • تهران
  • جمعه ۲۶ بهمن ۱۳۷۵

جمعه ۲۶ بهمن ۱۳۷۵ //۶ شوال ۱۴۱۷ // 14 فوریه 1997

 

در منزل بودم. بیشتر وقت به مطالعه قرآن گذشت، به‌خصوص برای وضع نمایه‌های [کتاب] کلید قرآن که به نظر می‌رسد، مرکزفرهنگی، آن را ناقص تهیه کرده و احتیاج به اصلاحات زیادی دارد؛ به محسن گفتم، مسئول کار را از قم احضار کندکه برای اصلاحات، راهنمایی شود.

به دکتر ولایتی، [وزیر امورخارجه]، تلفنی گفتم که اگر امکان دارد، تلاش کنند برای حل مشکل گروگان‌گیری در تاجیکستان که چند روزی سخت مورد توجه است و نیز تلاش کنند که اجلاس سران اکو در ترکمنستان، به خاطر مسأله انتخابات در ایران، به‌جای ماه خرداد، در اردیبهشت برگزار شود. به آقای [علی] فلاحیان، [وزیر اطلاعات]، گفتم که به سرعت مسأله آفریقای جنوبی را حل کند و گزارشی از علت جلوگیری از سفر دکتر [حبیب‌الله] پیمان به لندن که باعث انتقادهای بین‌المللی شده است، ارسال دارد.[1]

عصر همشیره صدیقه و فرزندش علی آمدند. از نحوه تبلیغات و برگزاری انتخابات در رفسنجان ناراحت‌اند. شب دو قسمت از سریال سیمرغ را دیدم. درباره مجاهدت‌های شهید شیرودی و همرزمان اوست؛ قسمت‌های مربوط به جنگ هلی‌کوپترها، در دشت ذهاب با لشکرهای رزمی عراق، جالب است.

 

[1] - آقای حبیب‌الله پیمان (۱۳۱۴-)، عضو کمیته رهبری شورای فعالان ملی مذهبی و دبیرکل جنبش مسلمانان مبارز، یکی از فعالان سیاسی است که در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب، در قالب اپوزیسیون داخلی، تاکنون فعالیت نموده است. علیرغم محدودیت‌هایی که در دهه اول انقلاب، به خاطر شرایط جنگ بر گروه‌های سیاسی مخالف وجود داشت، مشی دولت سازندگی، رعایت حقوق قانونی اپوزیسیون بود، گرچه به خاطر تمرکز رییس‌جمهور بر فرایند بازسازی کشور بعد از جنگ، عناصری از وزارت اطلاعات، ناهماهنگ با رییس‌جمهور، اقدامات خودسرانه‌ای انجام دادند که در خاطرات سال 1375 نمودهایی از این اقدامات و برخورد رییس‌جمهور با آنها را مطالعه می‌کنید.

تصاویر ضمیمه