خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1375 / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1375 / کتاب «سردار سازندگی»

از دیدار با خبرگان تا مداکره با رهبری و صفر مراد نیازف

  • تهران
  • پنجشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۷۵

پنج‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۷۵ //۵ شوال ۱۴۱۷ // 13 فوریه 1997

 

آقای [محمد شریف] مهدوی، سفیرمان در آفریقای جنوبی آمد و برای آزادی یک نفر از اتباع آفریقایی جنوبی‌که باعث تنش در روابط شده است، استمداد کرد. [آقای واصف طالب‌اوف]، رییس مجلس نخجوان آمد. از خدمات و کمک‌های ایران به نخجوان تشکر نمود و تقاضای موافقت با ساخت سدی روی ارس، برای تولید برق برای نخجوان داشت‌که مستلزم انحراف آب و سپس برگشت آب به رودخانه است.

به دفتر رهبری رفتم؛ برای ملاقات اعضای [مجلس] خبرگان با ایشان. کمی دیر رسیدم. آقای [ابراهیم] امینی، [نایب رئیس دوم مجلس خبرگان رهبری]، گزارش مذاکرات را داد و رهبری هم صحبت مفصلی کردند و اشکالات سریال امام علی (ع) را پذیرفتند. به آقایان [احمد] جنتی و [غلامرضا] رضوانی، گفتم که بازرس برای بررسی شکایات به رفسنجان بفرستند.

به دفترم برگشتم. اعضای [مجلس] خبرگان هم آمدند. مطابق معمول هر سال، ناهار میهمانم بودند. آقای [علی] مشکینی صحبت کردند. از اظهارات خودشان در اجلاس خبرگان، در مورد غیرمشروط‌بودن ولایت فقیه به انتخابات و آرای مردم دفاع کردند و جمع‌بندی آقای امینی را نپذیرفتند. آقای امینی، پس از مخالفت آقای [محمدجواد] حجتی کرمانی، با نظرات آقای مشکینی و مخالفت آقای [ابوالقاسم] خزعلی، با اظهارات آقای حجتی، جمع‌بندی میانه‌ای کرده بود و همان را در حضور رهبری اظهار داشت.

ایشان از وضع احتمالی بعد از مسئولیت من، اظهارنگرانی کردند. سپس من صحبت کردم[1] و گفتم، امروز ما نیازی به این بحث‌ها نداریم، چون رهبری از طریق انتخابات دومرحله‌ای به مسئولیت رسیده‌اند و این بحث‌ها، باعث می‌شود که دشمنان بگویند، نظام به آرای مردم متکی نیست؛ همان گونه که پس از انتشار صحبت آقای مشکینی، رادیوهای بیگانه این بحث را شروع کرده‌اند. درباره پیشرفت‌های کشور و لزوم هدایت و حفظ افکار عمومی گفتم. نامه‌ها و مراجعات زیادی هم داشتم. پس از نماز جماعت و ناهار، متفرق شدند. به هر یک از اعضا، یک طاقه عبا و تعدادی کتاب هدیه دادیم؛ چون حقوقی نمی‌گیرند.

عصر برای دور دوم مذاکرات با میهمانان ترکمنستانی، به سعدآباد رفتم. گزارش نتیجه مذاکرات را دادند؛ تقریباً در همه موارد به نتیجه رسیده‌اند. دیروز عصر، مذاکراتشان پیشرفت نداشت. شب، چند نفر از وزرای ترکمنی را در حضور من و آقای نیازاُف، مورد بازخواست قرار دادیم و من عدم رضایت خودم را ابراز کردم. آقای نیازاُف به آن‌ها فشار آورد. دیشب پس از شام تا ساعت ۱۲ شب، مذاکره کرده و به نتایج مطلوب رسیده‌اند؛ به خصوص در مورد احداث سد پل خاتون و اجرای قرارهای سه جانبه با اوکراین و ارمنستان. در حضور ما اسناد امضا شد و با مراسم بدرقه رسمی، همراه با آقای دکتر ولایتی، به سوی فرودگاه [مهرآباد] حرکت کردند.

عصر به خانه آمدم و شب را به مطالعه گذراندم. آقای نیازاُف خواست که وزیر نفت ما، هفته آینده برای قرارداد در مورد همکاری در صنایع نفت به ترکمنستان برود. از پیشرفت کار لوله گاز اظهاررضایت کرد و از اینکه بعضی از پیشنهادهای ایران، گران‌تر از دیگران است، اظهارنارضایتی‌کرد و خواست که من در سفر بعدی، چند روزی آنجا بمانم. گفت همه سران کشورها که با او ملاقات می‌کنند، از من تعریف می‌کنند و از سیاست‌های دولت ایران، ابراز رضایت دارند.

 

 

[1] - آقای هاشمی، با توجه به وظیفه خطیر و ارزشمند خبرگان تأکید کرد: «مسئولیت مجلس خبرگان، مقدس، کارساز و موجب جلب اعتماد و اطمینان مردم نسبت به‌آینده نظام اسلامی است. با توجه به اینکه چهره‌های محبوب و توانای نظام، در خبرگان جمع هستند، این مجموعه از همه تشکل‌های موجود قوی‌تر و کاراتر است و می‌تواند به دور از اهداف‌گرایی، در جهت حل مشکلات و بهتر کردن امور اداره جامعه کمک کند. انسجام ملی و وحدت نظر موجود در جامعه، بی‌سابقه و کم‌نظیر است و حفاظت و صیانت از این سرمایه عظیم و پشتوانه مستحکم، وظیفه حساس و خطیر روحانیت و مسئولان و دست‌اندرکاران نظام است. محبوبیت و مقبولیت مقام شامخ ولی‌فقیه در نزد علما و جامعه، مهم‌ترین عامل استحکام نظام‌اسلامی و اقتدار و شکست‌ناپذیری آن است. انقلاب اسلامی و دستاوردهای چشمگیر سیاسی - اقتصادی و فرهنگی آن محبوب قلوب ملل محروم جهان است و در عصر حاضر به‌عنوان یک راه و شیوه جدید برای نیل به‌استقلال و مقابله با ظلم و استعمار مستکبرین شناخته شده است. زمینه مناسبی که در افکار و عقاید مردم جهان برای پذیرش فرهنگ و شیوه نوین اداره اسلامی جوامع بشری به‌وجود آمده، باید حفظ و تقویت شود. جامع‌نگری، دوراندیشی و پرهیز از روزمرگی، لازمه حرکت در جهت استقلال کامل اقتصادی، فنی و صنعتی است. انقلاب اسلامی ایران به برکت رهنمودهای مقام معظم رهبری، همت مسئولان و پشتوانه بزرگ مردمی، مراحل سخت تثبیت نظام و شرایط خاص دوران بازسازی و سازندگی را با موفقیت پشت سر گذاشته است و باید به جهانیان ثابت کنیم که تفکر الهی و دینی اسلام، راهی حق و شیوه‌ای درست و مناسب برای اداره امور جامعه از بُعد حکومتی است و می‌تواند دنیا و آخرت مردم را با توجه به همه جنبه‌ها توأماً آباد و نیازهای معنوی، علمی، فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی جوامع بشری را تأمین کند. بیشترین جمعیت کشور را جوانان تشکیل می‌دهند. درک احساسات و خواسته‌ها و برنامه‌ریزی مناسب برای تأمین نیازمندی‌های این قشر عظیم و مولد جامعه، از وظایف مهم مسئولان نظام است. باید با استدلال و پاسخ‌های منطقی و قانع کننده جوابگوی سئوالات نیازمندی‌های فکری و معنوی آنان باشیم.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.