خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1375 / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1375 / کتاب «سردار سازندگی»

گلایه ناطق نوری از هاشمی

  • تهران
  • جمعه ۱۹ بهمن ۱۳۷۵
برای راه‌پیمایی روز قدس و اقامه جمعه به دانشگاه تهران رفتم.

جمعه ۱۹ بهمن ۱۳۷۵ //۲۸ رمضان ۱۴۱۷ // 7 فوریه 1997

 

برای راه‌پیمایی روز قدس و اقامه جمعه به دانشگاه تهران رفتم. حضور مردم وسیع و بیشتر از هر سال است. از طرف آقای ناطق [نوری] و دفترش و ستاد نماز جمعه، خواستند که بعد از صحبت ایشان که قبل از خطبه‌ها صحبت می‌کنند، اسمی از ایشان ببرم و بُردم. سال گذشته، اسم نبردم، ایشان گله کرد. یک خطبه راجع به فلسطین و خطبه دوم را درباره پیروزی انقلاب و اعجاز انقلاب در پیروزی و دفاع و سازندگی ایراد کردم[1].

عصر به مطالعه و اصلاح پیش‌نویس شرح زندگی خودم [= کتاب دوران مبارزه] و نیز نوشتن مقدمه‌ای بر چاپ دوم دو جلد اول و دوم تفسیر راهنما گذشت. از اصفهان، تلفنی خواستندکه مدت رأی‌گیری [انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس که امروز در حال برگزاری است]، تمدید شود، ولی وزارت کشور موافق نیست.

 شب دکتر روحانی، [دبیر شورای‌عالی امنیت ملی] آمد و گزارش مذاکره با [آقای علی فلاحیان]، وزیر اطلاعات، در مورد مسأله فرج سرکوهی را دادکه ظاهراً بد عمل‌کرده‌اند. در مورد احتمال نامزدی ایشان در انتخابات هم مشورت کرد. آقای روحانی گفت، آقای [علی] لاریجانی به ایشان گفته که به نظر رهبری هم مایل‌اند، ایشان هم نامزد شود. احتمال می‌دهدکه با هدف جلوگیری از پیروزی جناح چپ است؛ به جایی نرسیدیم. قرار شد بیشتر بررسی شود تا معلوم شود چه کسی و چه جناحی، از ایشان حمایت می‌کنند.

آقای [علاءالدین] بروجردی، [معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امورخارجه]، تلفنی گفت که سفیر ترکیه به وزارت امورخارجه آمده و خواسته که [آقای محمدرضا باقری]، سفیرمان و کنسول از استانبول را به ایران فرا خوانیم؛ به خاطر فشاری که روی دولت اربکان می‌آید؛ در اثر اظهارات آن‌ها [در مراسم روز قدس] که از سوی لائیک‌ها، به‌عنوان دخالت در امور داخلی ترکیه مطرح شده است. افطار، فائزه و [دخترش] مونا، اینجا بودند. مهدی هم آمد. راجع به طرح عمرانی نفت، نظراتی داشت. شرکت تحت مدیریتش، [=شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی]، مناقصه سروش[2] را برده است و از او خواسته‌اند که در مورد پارس‌جنوبی هم بررسی‌کند.

 

[1] - در بخشی از خطبه دوم آمده است: «من مبنای بحثم را ملت قرار دادم. بنده واقعاً به عنوان یک سرباز، به عنوان یک فرد معمولی هم در دوران جنگ و هم امروز، بدون حمایت، همکاری و پشتیبانی شماها، نه بنده، هیچ کس نمی‌تواند کاری انجام دهد. این معجزه حضور مردم در صحنه و انجام وظایف یک ملت که خداوند وعده نصرتش را به این ملت می‌دهد، نه یک نفر، نه با صد، نه با هزار و نه با ده هزار سردار، بدون پشتیبانی مردم، کاری نمی‌شود انجام داد که این سخنرانی من، تشکر از شماست و نشان دادن جهاد مردمی است و به دنیا هم می‌خواهم عرض‌کنم، جایی که ملت ما حضور دارند، این معجزات را خلق می‌کنند. این وضع موجود است. آخرین بودجه کشور، بودجه عظیمی است. هفت سال بیشتر نگذشته است. ما در سال 1367 نصف بودجه‌مان، یعنی 51 درصد آن کسری بود؛ کل بودجه چهار هزار میلیارد بود که دو هزار میلیارد آن کم بود؛ اما امروز 188 هزار میلیارد را تصویب کردیم، یک شاهی هم کم ندارد.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، خطبه‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[2] - میدان نفتی سروش، از میدان‌های نفتی ایران در خلیج فارس است که در استان بوشهر و در ۸۳ کیلومتری جنوب غربی جزیره خارک، قرار دارد. میدان سروش در سال ۱۹۶۲ میلادی کشف شد و با حفر اولین چاه با تولید روزانه حداکثر ۱۴ هزار بشکه نفت، به مرحله بهره‌برداری رسید. میدان نفتی سروش در طول جنگ تحمیلی به شدت آسیب دید و به دلیل خسارات وارده، تولید نفت از این میدان متوقف گردید. پروژه توسعه و نوسازی این میدان در سال ۱۳۷۸ آغاز شد و در سال ۱۳۸۰ با تولید اولیه ۱۰۰ هزار بشکه در روز آغاز گردید. مساحت تقریبی میدان سروش در حدود ۲۶۰ کیلومتر مربع می‌باشد و با بیش از ۱۵ میلیارد بشکه نفت درجای اولیه، از میدان‌های بزرگ نفتی غرب خلیج فارس به شمار می‌آید.